Karlsson målskytt och avvaktar fortsättningen
Publicerad: 2021-01-23
Efter match
Han har nu varit i Rögle i tre veckor på lån från Oskarshamn och segermatchen mot Luleå kan ha varit hans sista under den här tiden. I så fall kunde inte Filip Karlsson ha avslutat på ett bättre vis än att bli målskytt när Rögle vann över Luleå efter förlängning.

Precis som senast Luleå var i Catena Arena så krävdes det mer än 60 minuters effektiv ishockey för att kora en segrare. Precis som den gången tog Rögle bonuspoängen och precis som den gången blev Anton Bengtsson matchhjälte. Den gången i straffläggningen men den här gången i overtime när han tryckte in den avgörande pucken tolv sekunder innan straffar skulle ta vid.
Rögles ende målskytt under ordinarie tid blev Ängelholmskillen och lånet från Oskarshamn Filip Karlsson, när han styrde in pucken och första periodens enda mål. Rögle hade sedan bud på fler mål och då kanske matchbilden hade blivit annorlunda.
– Ja, det tror jag faktiskt för det kändes så. Vi låg på hårt för ett andra mål och hade vi fått 2-0 så tror jag att vi hade tagit tre poäng istället för två i den här matchen, säger Filip Karlsson som fortsätter att utveckla den teorin:
– Vi skapade en del under den andra halvan av första perioden och sen hade vi ju ett fem minuter långt powerplay i andra perioden utan att få in pucken. Efter det missade läget i numerärt överläge kom Luleå mer och mer in i matchen och fick också 1-1. Fast jag tycker hela tiden att vi kändes farliga och kunde avgjort innan overtime.

I sin nionde och kanske sista (för den här gången) match för Rögle gjorde han och hela hans kedja en riktigt bra match och hade bra tryck på Luleå i anfallszon. Man gjorde också Rögles första mål och framförallt under den första perioden hade trion långa anfall där gästerna hade jobbigt att hålla undan.
– Jag tycker egentligen att vi tre har gjort det bra de senaste matcherna och det har känts bättre och bättre. Erik (Andersson) är ju en väldigt hårt jobbande spelare som det är enkelt att spela tillsammans med. Melker (Eriksson) likaså och han är också bra på att hålla i pucken vilket är bra för att skapa långa anfall, beskriver han sina kedjekamrater och berättar så klart också gärna om sitt mål som först tillskrevs Éric Gélinás:
– Det tog en stund innan målskytten ändrades men jag kände direkt att den tog på mig framför målet. Vår kedja hade en bra forecheck då och när jag såg att pucken gick till Gélinás vid blålinjen försökte jag bara att ta mig in framför deras mål. Jag vet ju att han har ett bra skott och jag hoppades kunna antingen styra in den eller slå in en retur. Det blev en styrning och det var kul att kunna bidra med ett mål.

Om detta blev Filip Karlssons första och sista mål under den här låneperioden återstår fortfarande att se. Det först tilltänkta lånet på två veckor förlängdes med ytterligare en vecka men om det förlängs ännu en gång vet han inte i dagsläget.
– Ärligt talat så vet jag inte det ännu. Jag har inte fokuserat så mycket på det heller utan har bara haft matcherna i tankarna. Så klart har jag blandade känslor inför detta eftersom Rögle betyder så mycket för mig. Det är här jag har växt upp och så klart tackar jag aldrig nej egentligen till att spela här, säger han och ser också en stor förändring och utveckling i Rögle sedan han spelade i klubben senast:
– Måste säga att det har hänt så otroligt mycket under de här åren även om det egentligen inte är så väldigt längesen jag lämnade. Här finns numera en helt annan kultur och attityd samtidigt som jag också har känt igen mig i andra avseenden sen jag kom tillbaka. Mycket folk i klubben finns fortfarande kvar och hallen är sig lik. Tycker det har känts jättebra att vara här igen och dessutom kunna hjälpa till när de har varit kort om folk. Vi får helt enkelt avvakta och se hur det blir fortsättningsvis.

Patric Andersson