Efter match: Rögle-Luleå 3-1
Publicerad: 2021-10-23
Efter match
Ryan McKiernan satte 2-1 i powerplay med 5:30 kvar av den tredje perioden. Det målet blev matchavgörande när Rögle vann med 3-1 hemma mot Luleå under lördagen.

Rögle fortsätter att plocka poäng i SHL. Segern hemma mot Luleå innebar lagets femte på de sex senaste matcherna. Dessutom förlängdes Rögles poängsvit till sex matcher.

Matchens avgörande mål kom i slutet av den tredje perioden. Luleå Brendan Shinnimin åkte ut för en tripping med 2:34 kvar att spela och i det efterföljande powerplay-spelet smällde McKiernan in det avgörande målet med ett direktskott från sin backposition. Målet var McKiernans andra för säsongen.

– Vi flyttade pucken bra och jag fick en bra passning av "Ludde" (Ludvig Larsson. vi har tränat på det på träningar, så det betalade av sig idag, säger McKiernan.

Tony Sund gjorde Rögles första mål i matchen. Anton Bengtsson fastställde slutresultatet i tom kasse med 15 sekunder kvar. Calle Clang vaktade Rögles mål och stod för 21 räddningar.

– Jag tycker att vi gör en bra match över 60 minuter. Vi skapar bra lägen, rör på fötterna och får till spel i anfallszon. Det såg bra ut, säger Tony Sund.

Första perioden var spelmässigt jämn. Skotten slutade 10-7 till Rögle, men Clang och gästernas Jesper Wallstedt var stabila mellan sina stolpar. Publiken i Catena Arena trodde däremot att matchens målnolla sprack efter 4:16 när Rögle hade en puck i nätmaskorna, men målet viftades snabbt bort av domarteamet eftersom Leon Bristedt ögonblicket innan dragit på sig en utvisning.

Första målet kom istället med 29 sekunder kvar att spela av öppningsperioden. Sund kunde i öppen kasse, framspelad av Adam Tambellini och Dennis Everberg, sätta 1-0 och sitt första SHL-mål i Rögletröjan.

– Det är skönt när första kommer. Det är bara att jobba vidare och föröska få in fler. En grym passning från Tambellini. Det var bara att skjuta och försöka hitta nätet och lyckligtvis gick den in, säger Sund.

Rögle tog över spelet i den andra perioden. Gästernas tilläts inte testa Clang förrän efter drygt elva minuter och då var det med en styrning från nära håll. Rögle vann till slut skotten med 8-4 i perioden, men 1-0 stod sig in i den tredje.

Gästande Luleå behövde bara 1:18 på sig i den tredje perioden för att få till en kvittering. Olli Nikupeteri hamnade ensam framför Clang och hittade en lucka fram till 1-1.

Efter McKiernans mål tog Luleå ut målvakten och pressade för ett kvitteringsmål, men istället kunde Rögles Anton Bengtsson sätta 3-1 i tom kasse.

– Vi kom redo att köra ikväll. Det var en viktigt vecka för oss och vi gav fansen en bra show. Vi skapade mycket och till slut gav det resultat, säger McKiernan.

Nästa vecka väntar tre matcher för Rögles del. Laget inleder borta mot Oskarshamn innan Skellefteå och Djurgården väntar på hemmais på torsdag respektive lördag.

Notera att … Samuel Jonsson var tillbaka i spel efter att inte varit tillgänglig senast mot Skellefteå…Ted Brithén missade sin tredje raka match…Tony Sund har gjort poäng i tre raka matcher (1+2

SPANING 1 - ÄNTLIGEN MÅL FÖR SUND

Tony Sund gjorde sitt första mål i Rögletröjan i CHL-matchen mot Zug i augusti och sedan dess har den finske backen gått mållös. Men idag kom så det första målet i SHL när han gav Rögle ledningen i slutet av den första perioden. Efter att ha inlett säsongen med en offensiv roll i powerplay har Sund den senaste tiden istället fått en mer defensiv roll i laget. Hur dagens mål påverkar backens fortsatta produktion återstår att se.

SPANING 2 - POWERPLAY AVGÖR

Det var en tät match som spelades mellan Rögle och Luleå. Lagen turades om att hålla i taktpinnen under matchens gång och som så många gånger förr inom hockey var det små marginaler som blev den avgörande faktorn. Luleå fick chansen i powerplay en bit in i tredje perioden och ett mål där kunde mycket väl ha gjort att Luleå lämnat Skåne med tre poäng. Istället höll Rögle tätt och när hemmalaget fick sin powerplaychans en stund senare satt också segermålet. En tydlig påminnelse om hur oviss en hockeymatch kan vara.

HIGHLIGHTS

{!F}