Rögle straffade Luleå
Publicerad: 2021-02-06
Efter match
Rögle tog fjärde raka segen den här säsongen mot Luleå. På lördagen vann man borta med 3-2 efter straffar där Adam Tambellini satte den vinnande straffen. Adam gjorde även ett av målen på ordinarie tid och Christoffer Rifalk svarade för en stor insats i målet.

De två senaste matcherna mellan Rögle och Luleå har varit jämna och målsnåla tillställningar som inte avgjorts förrän på övertid eller straffar, båda gångerna med Rögle som segrare och segerskytt båda gångerna har Anton Bengtsson varit.

Anton saknades i Rögles lag i lördagseftermiddagens möte i Luleå då han ska bli pappa vilken dag som helst och valde att stanna hemma i Ängelholm.

Matchen blev en jämn historia där spelet böljade fram och tillbaka. Rögle skapade matchens första och bästa chanser i numerärt underläge genom några frilägen utan att kunna överlista Joel Lassinantti i hemmamålet.

Mern efter drygt elva minuter kom ledningsmålet. Olli Palola sköt och via Lassinantti och en hemmaspelare studsade pucken i mål. Hemmalaget kvitterade efter drygt 15 minuters spel i andra men bara minuten senare återtog Rögle ledningen. Det var hög klass på Adam Tambellinis skott från vänsterkanten över axeln på Lassinantti och upp i nättaket.

Christoffer Rifalk i Röglemålet hade en hel del att göra i matchen och trycket ökade i tredje. Hemmalaget kvitterade i powerplay med knappt nio minuter kvar av tredje. Det blev inte fler mål och inte helle i förlängningen utan straffa fick avgöra matchen.

Adam Tambellini och Simon Ryfors satte sina och Luleå lyckades inte överlista Rifalk. Bonuspoängen följer med hem till Ängelholm.

Nu väntar ett uppehåll på drygt en vecka, först tisdagen den 16 februari är det match igen, då väntar Brynäs hemma i Catena Arena. Några är på landslagsuppdrag under uppehållet, Niklas Hansson och Simon Ryfors samt materialare Fidde Andersen och fysio Sven Thomsson är med Tre Kronor i Beijer Hockey Games i Malmö.