Träningsrapport 3 januari
Publicerad: 2022-01-03
Träningsrapport
Rögle har inlett det nya året och imorgon väntar första matchen 2022 när det är CHL-semifinal mot Frölunda. Då återvänder en rad pusselbitar till lagbygget, däribland Marco Kasper. – Det ska bli kul att komma igång med att spela mycket matcher igen, säger han.

Jul och nyår är bakom oss och Rögle har återgått till vardagen efter en något lugnare period. På söndagens och måndagens träningar återfanns några bekanta ansikten som saknats den senaste tiden. Tony Sund var åter i träning efter att ha varit krasslig en tid. Dessutom var målvakten Calle Clang och Marco Kasper tillbaka efter att Junior-VM i Kanada ställdes in. Därmed får Rögle tillbaka de två spelarna tidigare än väntat.

– Det är såklart väldigt tråkigt att JVM ställdes in, det var något jag hade sett mycket fram emot. Men det är också kul att vara tillbaka här, även om det säkert blir en liten omställning med större is och ett mer strukturerat spel, säger Marco Kasper.

Imorgon tisdag väntar årets första match hemma i Catena Arena. Det är dags för semifinal i Champions Hockey League och Frölunda står för motståndet. Ett lag som har stor erfarenhet av CHL, laget har tagit totalt fyra titlar i turneringen och står som regerande mästare.

– Det kommer att bli en tuff match, vi möter ett väldigt bra lag. Vi ska ut och njuta av att spela semifinal och jobba hårt för att nå finalen, säger Kasper.

Frölunda kommer till spel efter ett längre matchuppehåll och har inte spelat sedan andra CHL-kvartsfinalen mot Leksand den 14 december. Något som Marco Kasper hoppas att Rögle kan utnyttja i matchinledningen.

– De har säkert tränat på bra under tiden, men samtidigt kanske de tar lite tid för dem att komma upp i matchtempo igen. Det blir viktigt att vi är påkopplade från start och spelar snabbt och så som vi vill för att sätta oss i förarsätet direkt, säger han.

På dagens träning saknades endast skadade spelarna Adam Edström och Erlend Lesund. Därmed ser frånvaroläget ljusare ut inför kommande matcher jämfört med matcherna i mellandagarna. I veckan kommer Rögle förutom matchen imorgon att spela två SHL-matcher: Växjö borta på torsdag och Timrå hemma på lördag.

– Det ska bli kul att komma igång med att spela mycket matcher igen. Jag tycker att vi har bra tryck på träningarna och har bra självförtroende i gruppen. Nu är det fullt fokus på Frölunda imorgon och sen ser vi fram emot roliga matcher senare i veckan, säger Marco Kasper.

Joel Nordström