Efter match: Luleå-Rögle 4-1
Publicerad: 2022-02-19
Rögle förlorade mot Luleå med 4-1 under lördagseftermiddagen.

Rögle och Luleå möttes för andra gången på de tre senaste dagarna och delade på poängen. Rögle drog det längsta strået i torsdags, medan Luleå tog de tre poängen under lördagen.

Anton Bengtsson gjorde Rögles mål. Christoffer Rifalk vaktade Rögles målbur. Förlusten var Rögles andra på de sex senaste matcherna.

Luleå kopplade kommandot tidigt i den första perioden. Rögles Tony Sund åkte ut för tripping efter 2:10 och med åtta sekunder kvar av Luleås numerära underläge satte Joonas Rask 1-0 bakom Rifalk. Hemmalaget vann skotten med 12-5 i öppningsperioden och Rögle lyckades inte skapa några riktigt heta målchanser.

Den andra perioden blev en händelsrik historia. Luelå ökade på sin ledning till 2-0 efter 2:21 på en styrning från Linus Fröberg. Hemmalaget pressade sedan på för ytterligare mål, men nästa kasse i matchen blev Rögles. Efter 11:40 hittade Bengtsson rätt för 2-1 och Rögle hade kontakt igen. Målet var Bengtssons tredje i de två mötena med Luleå och totalt 13:e för säsongen.

Samme Bengtsson var sedan inblandad i en situation som väckte känslor. Rögle-forwarden fick sin hjälm avdragen en närkamp och tvingades byta. Samtidigt satte Luleå, som inte fick någon utvisning i situationen, 3-1. Rögle protesterade mot domslutet och tränare Cam Abbott drog på sig ett matchstraff, vilket gjorde att assiterande tränare Janne Larsson och David Printz fick ta över coachingen.

Rögle lyckades inte hämta in underläget i den trejde perioden. Istället drygade hemmalaget ut sin ledning till 4-1 genom Radek Muzik som hittade rätt på ett friläge efter 5:16.

Förlusten gör att Luleå knappar in på Rögle igen i tabelltoppen. Rögles försprång är fortfarande två poäng. Nästa Röglematch väntar hemma mot Örebro på tisdag den 22 februari. KÖP BILJETT

Notera att … Rögle kom till spel utan en rad spelare: Leon Bristedt lämnade sent återbud (krasslig), Ted Brithén saknades för andra matchen i rad (dag-för-dag), Dennis Everberg, Adam Tambellini, Vojtech Mozik samt Valtteri Kemiläinen är fortfarande på OS och Erlend Lesund missar resten av säsongen. Den långa frånvarolistan gjorde att William Strömgren fick göra sin första SHL-match från start.

GRÖNT & VITT EFTERSNACK

{!A}