AIA prisar Samuel som Årets junior
Publicerad: 2018-03-08
AIA-pris
Ambitiös, träningsvillig och lyhörd – egenskaper som tagit Samuel Jonsson ända från knattehockey till SHL-spel med moderklubben Rögle. På torsdagen fick den 19-årige juniorbacken ta emot supportklubben AIA:s pris som Årets junior.

– Det känns fantastiskt hela säsongen har varit som en dröm. Jag är oerhört glad och stolt, säger Samuel Jonsson efter straffsegern över Färjestad.

Rögles supporterklubb Angel Island Army fortsätter att för åttonde året i rad att uppmärksamma Rögles juniorverksamhet. Detta genom att på torsdagskvällen, innan matchen Rögle-Färjestad, dela ut priset till AIA:s junior säsongen 2017-2018.
I kriterierna för att bli årets junior ingår bland annat positiv hockeyutveckling under säsongen, ett stort Röglehjärta och att studierna ska skötas utifrån de förutsättningar som finns. I juryn ingår tränare samt representanter från AIA.

Samuel Jonsson inledde säsongen i J20 men har hela tiden varit med och tränat med seniorlaget. Han spelade redan i premiären i höstas och har sakta men säkert utvecklats och tagit en ordinarie plats på sex backar.
Efter varje träning stannar han kvar för att nöta på olika saker – allt för att bli ännu bättre.
– Jag känner att jag utvecklats och jag känner mig trygg när jag spelar. Men jag vet också att jag behöver bli bättre på allt.
Allt slit har gett resultat, tidigare i år belönades han med ett nytt tvåårskontrakt som han signerade tidigt på året.

Prisutdelningen skulle egentligen äga rum på lördag i säsongens sista match men Samuel är inte på plats då – han har önskat och fått lov att åka med J20 till Dalarna för att hjälpa juniorerna att ta en plats i JSM-slutspelet.
– Jag vill gärna hjälpa J20 att nå slutspelet. J20 är mitt lag också, säger han.

Så här lyder AIA:s motivering:
”Årets junior är en talang av rang och går en ljus framtid till mötes om han fortsätter utvecklas som han gjort denna säsong. Hans smarta skridskoåkning och vilja att ständigt bli bättre har gett resultat och nyligen gick en dröm i uppfyllelse för honom när han belönades med ett A-lagskontrakt. Bara en dryg vecka senare gjorde han sitt första SHL-mål. Årets junior är fostrad i Rögle och har ett stort grönvitt hjärta.”

Samuel Jonsson fick en graverad klocka vid prisutdelningen av AIA.