Craig: "Jag vill att vi studsar tillbaka direkt"
Publicerad: 2019-11-01
Inför match
Fem spelare saknades mot Luleå i går – till lördagens hemmamatch kan Leon Bristedt vara tillbaka. Röglebacken Craig Schira vill ha en bra avslutning innan uppehållet. ”Det är en bra egenskap att studsa tillbaka direkt, vi har gjort det förut och det vill jag se i morgon också”, säger Craig.

Efter att ha varit på resande fot i fyra dagar och avverkat två bortamatcher återvänder Rögle till Ängelholm på fredagen för att ladda upp inför lördagens hemmamatch mot Linköping (kl 15:15) som är sista matchen innan ett välbehövligt landslagsuppehåll.
– Vi vill avsluta bra och ta en bra känsla med oss in i uppehållet. Det ska bli kul att komma hem och spela match inför våra fans igen, de ger oss lite extra energi, säger Craig.

31-årige Schira är inne på sin tredje säsong i Rögle och är en viktig kugge i defensiven. Craig anslöt sent i år och missade de sex första SHL-omgångarna men har kommit in bra direkt.
– Det var en lite annorlunda uppladdning med en längre försäsong. Men det känns inte som jag missat något, jag kom in bra direkt i laget. Vi har en bra grupp med en intressant mix av unga, hungriga och mycket talangfulla spelare och sen är där en stabil kärna med rutinerade och meriterade spelare.
Craig har haft flera olika backpartners under sina första matcher i år:
– Ja, det har skiftat på grund av lite skador. Men det har fungerat bra, vi känner varandra så väl ändå.
Vad ser du för skillnad på årets lag och tidigare upplagor du spelat i?
– Vi har höjt vår lägstanivå och är stabilare. Sen tycker jag att vi gör det väldigt bra när vi efter en mindre bra insats studsar tillbaka direkt. Det sägs att topplag inte har längre förlustsviter än en match och det ligger något i det, säger Craig.

Just det sistnämnda hoppas Craig se i morgon mot Linköping. Ett ungt Rögle kom inte upp i den standard som krävs för att störa ett stabilt Luleå på hemmaplan på torsdagskvällen.
– Nej, det saknades lite för att kunna ta poäng. Det är viktigt att vi kommer ut med energi och fart mot Linköping och det tror jag vi kommer att göra. Vi vill avsluta med en bra insats, säger Craig.
– Jag vill att vi kommer ut som mot Djurgården i tisdags, vi spelade rejält och aggressivt och satte tonen direkt. Jag är säker på att vår publik kommer att hjälpa oss att komma ut hårt direkt.

Frånvarolistan var lång mot Luleå. Rögle reser hela fredagen och tränare Cam Abbott kan inte ge en säker status på vilka som kan spela eller ej.
– Leon Bristedt har inte blivit pappa ännu och kommer att spela om inget händer fram till matchstart, det är det enda jag är säker på. Oavsett vilka som kommer till spel så vill jag se att vi går ut och tar tag i matchen direkt. Vi har ett uppehåll som väntar och det finns inga ursäkter att inte tömma alla depåer, avslutar Cam.
På frånvarolistan finns backarna Daniel Bertov och Kodie Curran samt anfallarna Ted Brithén och Dennis Everberg.
Matchen mot Linköping börjar kl 15:15.