Tredje raka - J20 jagar vidare
Publicerad: 2018-11-28
J20
Jakten på en plats i topp 10-serien efter nyår går vidare. J20 vann borta mot tabelltrean HV71 med 5-3 och tog tredje raka segern och närmar sig en plats över strecket.

– Hela laget gör en mycket bra insats. Jag tror vi vinner matchen för att vi ville vinna mer än HV71. Jag har haft en bra känsla de senaste matcherna och vi har pratat om att spelarna ska försöka hitta personbästa varje dag som är kvar fram till jul. Jag tycker att vi har fått bra svar på det de senaste matcherna, säger tränare Jonas Elofsson.

Kampen kring strecket i J20 superelit södra är spännande. De fem bästa lagen vid juluppehållet tar sig till serien där de ställs mot de fem bästa från norra serien, topp 10 kallas serien.
Rögle ligger sexa med fem matcher kvar, men med både Örebro och Växjö inom räckhåll.
Matachen mot tabelltrean HV71 borta var en tuff utmaning - men en Rögleseger nödvändig. Rögle började också bäst, 9-2 i skott till skåningarna i första och en 1-0-ledning genom Karl Påhlsson (bilden) som var med i A-lagstruppen i tisdagens segermatch över Frölunda.
– Under långa stunder i matchen jobbar vi hårt och skapar bra chanser att göra mål. Vi pratade om att spela tight framför egna målet och vinna kamperna framför mål och alltid vara fler än motståndaren i den ytan, berättar Jonas Elofsson.

Spelet jämnade ut sig i andra och hemmalaget kvitterade i andra och tog även ledningen med 2-1 tidigt i tredje.
Men Rögle och Karl Påhlsson hade mer att ge. 2-2 gjorde Karl efter knappt fyra minuter i sista perioden och mitt i perioden gjorde han sitt och Rögles tredje mål vilket betydde 3-2-ledning.
Sebastian Cederle och Gustav Arvidsson såg till att Rögle gick ifrån till en 5-2-ledning och till sist slutade matchen 5-3 till Rögle.

– Vi gör en bra laginsats med några bra prestationer som gör det möjligt att vinna.
Även om det var en klassisk laginsats så förtjänar tremålsskytten Karl Påhlsson och målvakten Calle Clang ett omnämnande.
– Karl är givetvis en stor orsak till vinsten men jag tycker också att han gör sitt personbästa för dagen på en hög nivå. Calle Clang var bra i målet idag igen. Han sänder en trygghet till grabbarna och spelar också på en bra nivå idag, avslutar Jonas Elofsson.
Rögle har fem matcher kvar i serien, alla på bortais. Nästa uppgift är HV71 igen, på lördag.