Rögle vann säsongens första match
Publicerad: 2020-08-13
Försäsong 2020
Rögle vann säsongens första match genom att slå Växjö på bortais med 3-1. Bra tempo, fyndigt anfallsspel och en stabil Christoffer Rifalk i målet var tre glädjeämnen i premiärmatchen.

Det är 153 dagar sedan senaste matchen men på torsdagskvällen var det äntligen dags igen när Rögle tog sig an SHL-kollegan Växjö på bortais i försäsongens första match. Precis som i förra säsongens avslutning var det tomt på läktarna.
Rögle verkade mest sugna på match – man inledde klart piggast och hungrigast. Bra fart och fyndigt anfallsspel tvingade hemmalaget till att dra på sig fyra utvisningar redan i första perioden. Det numerära övertaget lyckades inte Rögle utnyttja, närmast mål var backen Éric Gélinas med ett tungt direktskott i ribbans överkant.
Tio minuter in på andra fick Gélinas dock utdelning när han hittade rätt från blå bakom hemmamålvakten Erik Källgren och gav Rögle ledningen. Mellanperioden var jämnare spelmässigt men Rögle kom bättre in framför motståndarmålet och blev spetsigare. Ett nytt skott från blå, den här gången från Craig Schira, fyra minuter senare gjorde att Rögle hade en 2-0-ledning med sig in i tredje perioden.

Spelet öppnade upp sig allt mer i tredje, misstagen blev fler och med drygt åtta minuter kvar fick hemmalaget hål på utmärkte Christoffer Rifalk. Det krävdes ett friläge innan Röglemålvaktens nolla spräcktes. Dennis Everberg fick inte slutföra matchen då han fick ett personligt straff, 10 minuter, för felaktig utrustning… Daniel Zaar avgjorde matchen med att göra 3-1 i tom bur med en minut kvar. En lovande första insats.
Nästa träningsmatch för Rögle är på onsdag i nästa vecka då man gästar Kristianstad och två dagar senare, på fredag 21 augusti möts Rögle och Växjö igen, i Catena Arena.

Växjö-Rögle 0-2 1-3 (0-0, 0-2, 1-1)
Första perioden: -
Skott: 6-12.
Andra perioden: 0-1 (10:02) Éric Gélinas (Niklas Hansson/Anton Bengtsson), 0-2 (14:39) Craig Schira (Nils Höglander/Erlend Lesund).
Skott: 8-7.
Tredje perioden: 1-2 (11:25) Robert Rosén, 1-3 (19:00) Daniel Zaar (Niklas Hansson/Nils Höglander)i tom bur.
Skott: 9-5.
Skott, totalt: 23-24.
Utv, Växjö: 5x2 min
Utv, Rögle: 4x2 min, 1x10 min (Taylor Matson 2, Éric Gélinas 2, Daniel Zaar 2, Leon Bristedt 2, Dennis Everberg 1x10)

Så spelade Rögle:
Målvakt: Christoffer Rifalk (Johan Gustavsson)
Backar: Samuel Jonsson-Niklas Hansson, Lucas Ekeståhl-Jonsson-Éric Gélinas, Erlend Lesund-Samuel Johannesson, Craig Schira.
Kedjor: Dennis Everberg-Brady Ferguson-Daniel Zaar, Leon Bristedt-Simon Ryfors-Adam Tambellini, Nils Höglander-Anton Bengtsson-Taylor Matson, Erik Andersson-Melker Eriksson-William Persson.
Ej uttagna/ej tillgängliga: Jakob Bondesson, Adam Edström, Mattias Sjögren och Olli Palola.