Ny trepoängare - J20 nära slutspelet
Publicerad: 2019-03-03
J20
Rögles J20 verkar ha hittat formen lagom till den viktiga och högintressanta slutfasen av säsongen. På söndagen tog laget sin fjärde raka seger när man besegrade Skellefteå på hemmais med 2-1 i en spännande match och tog ett stort kliv mot JSM-slutspelet.

– Ingenting är klart ännu men vi har skaffat oss ett bra utgångsläge med tre matcher kvar. Vi behöver ta några poäng till och jag vill att vi tar dem själva istället för att förlita oss på varandra, säger en nöjd Rögletränare, Jonas Elofsson efter söndagens spännande fight i Lindab Arena.
Trots en diger skadelista har Rögle fått ihop det bra den senaste tiden. Helgens båda hemmamatcher har resulterat i full pott precis som förra helgen och laget har vunnit fem av de sex senaste matcherna och klättrat upp på tredje plats i fortsättningsserien.
– Vi har kommit ihop bra som grupp, vi jobbar hårt över hela banan, offrar oss för varandra och gör färre misstag. Det ger resultat.

Söndagens match var en jämn match, ett ställningskrig från start till slut.
– Det var väldigt strukturerat spel och det var viktigt att inte göra misstag för det kunde bli ödesdigert.
Första perioden slutade mållös och även andra såg ut att bli mållös. Med 30 sekunder kvar svarade Rögles duktige målvakt Calle Clang för en grym räddning på ett givet Skellefteå-mål. Istället kunde Rögle vända och med 20 sekunder kvar av perioden satte Michal Mrazik 1-0 för hemmalaget.
– En grym räddning och ett psykologiskt viktigt mål, säger Jonas.

Skellefteå kvitterade i början av tredje och båda lagen spelade bra försvarsspel och minimerade de klara målchanserna. Med knappt åtta minuter kvar skapade Rögle en bra målchans där Sebastian Cederle kunde trycka in 2-1. Ett mål som blev matchens sista och Rögles segermål. Gästerna tog ut målvakten i slutskedet och tryckte på men hemmaspelarna offrade sig helhjärtat och höll tätt.
– Vi var hungriga och desperata och skulle vinna den här matchen till varje pris.
Det här var i första hand en laginsats där kollektivet vann matchen men några förtjänar att nämnas:
– Calle Clang i målet var riktigt bra och räddade oss i viktiga lägen. Sen spelar Samuel Johannesson stabilt, han är riktigt skicklig med puck och styr upp det från sin backposition. Alla var bra men de sticker ut lite extra, säger Jonas.
Nästa helg väntar bortamatcher mot Färjestad och Västerås innan Rögle avslutar seriespelet hemma mot Malmö lördag den 16 mars.