Hattrick av Gustav när J18 slog Växjö
Publicerad: 2017-11-26
J18
J18 tog ett stort kliv mot allsvenskt spel efter nyår när man slog Växjö på hemmais med 5-2. Trots en stor Rögledominans blev det en spännande match som inte avgjordes förrän i matchens slutskede.

– Det var en seger som satt långt inne trots ett stort spelövertag, säger tränare Magnus Rahm.
Rögle vann bland annat skotten i den här matchen med 45-10 men det var trots allt bara en 3-2-ledning för hemmalaget fram tills det återstod knappt tre minuter.

Först perioden slutade mållös trots att Rögle spelade väldigt bra. Gång på gång checkade man fast Växjö men trots 16-3 i skott så var det mållöst efter första 20.
I andra perioden flyttade man upp spelet ännu mer och ägde matchen.
Och nu fick man utdelning. Lagets främste målskytt, Gustav Arvidsson (bilden), visade vägen med 1-0-målet knappt tio minuter in på mellanakten.
Tre minuter senare ledde man med 3-0 efter två raka power play-mål av Gustav Arvidsson och Oliver Johannesson.
Rögle tappade spelet och Växjö kunde reducera, i början av tredje reduerade Växjö ytterligare och gav matchen nerv.
Men till sist kunde Rögle avgöra matchen. Gustav Arvidsson satte sitt tredje mål för dagen till 4-2 och Samuel Johannesson 5-2 i tom bur.

Med sina tre mål på söndagen går Gustav Arvidsson upp i ledning i seriens målliga med 15 mål på 18 matcher.
– Extra plus till Gustav Arvidsson med sina tre mål. Annars är det många bra prestationer och insatser, säger Magnus.

Fyra omgångar återstår av seriespelet, Rögle har nu åtta poäng ner till Malmö precis under strecket och har skaffat sig ett utmärkt läge att bli bland de fem som går till J18 allsvenskan.
Nästa uppgift är serieledande Frölunda på bortais på fredag.