Stark spurt räckte inte ända fram
Publicerad: 2019-11-21
Efter match
Ted Brithén var tillbaka men Rögle föll tungt hemma mot Färjestad. Rögle gjorde en stark sistaperiod som man vann med 2-0 men det räckte inte då gästerna hade för stort försprång och vann med 4-3.

Röglecentern Ted Brithén skadades i premiären i mitten av september när han fic k en puck i ansiktet och ådrog sig en käkfraktur. På torsdagskvällen, drygt två månader senare, gjorde han en efterlängtad comeback mot Färjestad. Och Ted kunde blivit målskytt nästan direkt när han fick ett jätteläge framför gästernas mål men han var för nära för att få upp pucken i nättaket.
Rögle startade bra men det var gästerna som gjorde första målet efter knappt fyra minuters spel. Nils Höglander kvitterade mitt i perioden efter en snygg soloprestation där han avslutade säkert i bortre krysset. Gästerna skulle dock återta ledningen innan periodvilan i en första akt där skotten slutade 16-12 i Röglefavör.

Andra perioden började inte bra för Rögle som stod stilla och slarvade med passningarna. Färjestad utökade till 3-1 efter bara tre minuters spel och en dryg minut senare kom 4-1 från en omarkerad FBK-spelare. Christoffer Rifalk, som inte kunde göra mycket på målen, ersattes av Roman Will i målet.
I början av tredje tändes hemmahoppet när Adam Edström bröt sig fri och snyggt satte 2-4. Plötsligt var det fart och energi i hemmaspelet igen och man jagade ytterligare ett reduceringsmål. Med fem och en halv minut kvar kom det efterlängtade 3-4-målet genom Anton Bengtsson som tryckte in en retur från nära håll, hans första mål i Rögletröjan.

Rögle tog ut målvakten men fick inte till någon kvittering.
Rögle åker på lördag till Skellefteå för bortamatch innan det är dags för säsongens andra derby, nu i Catena Arena, på torsdag om en vecka.