Magnus Rahm tar över J18
Publicerad: 2018-04-12
J18
Magnus Rahm blir ny huvudtränare för Rögles J18. Därmed är det klart med huvudansvariga tränare i samtliga tre lag i klubbens övriga elitverksamhet direkt under A-laget.

– Det är ett uppdrag som jag verkligen ser fram emot, säger Magnus Rahm.
Magnus kom in i Rögle inför förra säsongen, som assisterande tränare till Fredrik Liljewall på J18.
Laget har haft en bra utvecklingskurva där laget kvalade in till allsvenskan efter jul och tog sig till kvartsfinal i JSM-slutspelet i våras.
Fredrik Liljewall valde av privata skäl att lämna uppdraget efter säsongsslutet och nu är det klart att Rahm tar över.
– Att vara ansvarig för ett J18-lag i en SHL-klubb är en spännande och viktig roll. Det ställs stora krav att man ska förvalta de talangfulla spelare man får in och utveckla dem. Det handlar dessutom att utveckla dem inte bara som hockeyspelare utan även som människor för att vara redo för nästa steg, säger Magnus.

Den 39-årige smålänningen (från Jönköping från början) har hunnit skaffa sig många års erfarenhet som ledare efter att ha slutat sin aktiva karriär som målvakt i början av 2000-talet.
– Jag tror jag går in på min 17:e säsong som tränare eller ledare. Från division 2 till norska elitserien och jag har haft de flesta roller från assisterande tränare till sportchef och tränarkoordinator, säger han.
Uppdraget i Rögle är på heltid vilket innebär att Magnus nu kommer att sluta som lärare på Nyhemsskolan i Ängelholm.

Magnus beskriver sig själv som en rak och tydlig ledare.
– Jag tror inte man har problem att förstå mig. Jag ställer tydliga krav. Under alla mina år har jag byggt på mig mycket erfarenhet och jag vet vad som krävs för att lyckas. Det är viktigt att killarna förstår detta och är beredda att lägga ner jobbet som behövs.
Han har redan inlett försäsongsträningen med sitt lag där han har kvar spelarna födda 2001 men truppen fylls nu på med spelare från U16 elit.
– Det blir en bra grupp. Vi gjorde en bra säsong i J18 ifjol. Jag hoppas kunna skruva upp det ytterligare för att vi ska närma oss ytterligare de allra bästa i landet. Att vi kommer att ha is året runt kommer vi också att ha nytta av.
– Jag vill såklart att vi vinner matcher men det är lika viktigt att utveckla spelare som lotsas vidare uppåt. Det är också en framgång, säger han.

Rögles elitverksamhet under A-laget innefattar de båda juniorlagen, J20 och J18 samt U16 elit och hockeygymnasiet. Sen tidigare är det klart att Jonas Elofsson blir huvudansvarig för J20 medan Linus Karlsson tar U16 elit. De här tre tränarna jobbar även som instruktörer på hockeygym tillsammans med Daniel Gimmenvall och målvaktstränare Magnus Wennström.