J20-spelare på landslagsuppdrag
Publicerad: 2019-02-05
J20
I lördags en efterlängtad återkomst i SHL-rinken – i dag reste Röglejuniorerna Jakob Bondesson och Kevin Wennström till Finland för landslagsuppdrag med U19 och ett första steg mot nästa säsongs JVM-trupp. Totalt är fem J20-spelare iväg på landslagsuppdrag under uppehållet den här veckan.

– Det är första gången som jag är uttagen i ett landslag, det ska bli kul att få representera Sverige och jag ser det som en stor ära, säger Kevin Wennström som tillsammans med jämngamle Jakob Bondesson ska spela en 5-nationersturnering i finska Åbo den här veckan.
Kevin och Jakob fick under hösten chansen att spela i Rögles A-lag under hösten under en längre tid och belönades vid årsskiftet med att skriva rookiekontrakt.
– Det har varit roligt att få spela seniorhockey för Rögle och det gick rätt så bra. Självklart har matcherna i SHL hjälpt till för att bli uttagen i landslaget, säger Jakob som dragit på sig landslagsdressen en gång tidigare:
– Ja, men det är några år sedan, det var i U16.

Både Jakob och Kevin fick spela i sista SHL-matchen före uppehållet, borta mot Växjö. Jakob svarade för en stabil insats i försvaret och Kevin var delaktig i ett av målen och noterades för sin första SHL-poäng.
Nu väntar matcher mot internationellt motstånd – turneringen kan ses som ett avstamp mot nästa säsongs JVM.
– Det är långt dit. Jag ska bara försöka göra mitt bästa när jag får chansen, säger Kevin.

Totalt är det fem spelare från Rögles J20-trupp som är borta på landslagsuppdrag den här veckan. Målvakten Calle Clang ska spela 5-nationers i Tranås med U17-landslaget, Michal Mrazik är med det slovakiska U18-landslaget på en turnering och Balint Horvath är uttagen i Ungerns A-landslag.
Även U16-anfallaren Hugo Eliasson är iväg på landslagsuppdrag, med U16.

Efter landslagsveckan väntar en högintressant slutspurt med J20 för landslagskvintetten:
– Målet är att spela bra och ta en plats bland de sex främsta och komma med i JSM-slutspelet, säger Kevin Wennström.
Och de hoppas såklart få fler chanser i A-laget:
– Ja, det hade varit kul, håller Jakob med om.