Oavgjort för Rögle i genrepet
Publicerad: 2016-09-16

Inget skönspel men desto mer känslor – så såg genrepet ut när Rögle mötte Karlskrona på fredagskvällen i sista testet innan SHL-premiären. Matchen slutade 2-2 (1-0, 0-1, 1-1).

SHL-konkurrenterna Rögle och Karlskrona gjorde som för ett år sedan, möttes i sista träningsmatchen på försäsongen. Den här gången i Helsingborg (Olympiarinken). Det blev ingen höjdarmatch men desto mer kamp och heta känslor vilket kanske var bra med tanke på det stundande seriespelet.

Som vanligt den här säsongen så saknades det en del anfallare. I genrepet så spelade inte skadade trion Taylor Matson, Viktor Lindgren och Victor Laz. Dessutom är centern Filip Karlsson på Colorados rookie camp.

Det var ett piggare Rögle som öppnade matchen än mot Malmö för en vecka sedan. Det var öppet spel från båda håll men ganska snabbt förrycktes matchen av utvisningar. Tre dubbelutvisningar och totalt 20 utvisningsminuter hackade sönder spelet.

Rögle tog ledningen genom försäsongens poängkung i Rögle, Jack Connolly. Den amerikanske centern slog in en retur i spel 4 mot 3 efter drygt åtta minuters spel. Då hade han träffat ribban strax innan i power play.

Rögle inledde som sagt lovande men tappade under andra halvan i kvalitet och Lasse Volden i Röglemålet sattes på prov, han svarade för flera högklassiga räddningar. Han stoppade ett friläge och svarade för ett par avancerade sidledsförflyttningar för att stoppa direktskott.

Karlskrona kvitterade tidigt i andra. Mattias Guter blev helt frispelad vid offensiv blå sedan Rögle missat helt i markeringen och Guter gjorde inget misstag mot Volden.

Fortsättningen av perioden blev ingen spelmässig höjdare. Mycket felpass och dåliga beslut. Och irriterat. Annars så snälle Dominik Granak ilsknade till rejält på Karlskronas Alexander Bergström efter att Bergström skickat in Almen Bibic i Röglemålets ena stolpe med huvudet före. Granak fick 2+2 minuter för roughing vilket inte hör till vanligheterna.

Rögle tog ledningen tidigt i sista perioden, åter i power play. Patrick Cehlin gjorde 2-1 snyggt framspelad av Jack Connolly. Tredje perioden var Rögles bästa, man vann skotten med 13-5 bland annat, men det hjälpte inte. Karlskrona kvitterade med drygt sex minuter kvar genom Viktor Aronsson på ett skott från blå där Volden var skymd.

2-2 blev också slutresultatet då lagen valde att inte spela någon förlängning.

På torsdag börjar allvaret för Rögle med premiär hemma mot Växjö i Lindab Arena.