Håkan Eriksson redo för ett år till – Maria Rooth ny ledamot
Publicerad: 2020-06-04
Årsmötet
Valberedningens förslag till styrelse inför årsmötet på torsdag i nästa vecka är klart. Håkan Eriksson föreslås fortsätta som ordförande i föreningen ett år till, hans åttonde år i så fall. Dessutom föreslår man att förra hockeystjärnan Maria Rooth väljs in som ny ledamot i styrelsen och ersätter avgående Tomas Jernberg.

På torsdag i nästa vecka håller Rögle BK sitt årsmöte, då läggs ännu en säsong i föreningens snart 90-åriga historia, till handlingarna. Sportsligt sett den mest framgångsrika genom tiderna, det ekonomiska bokslutet är också klart och avhandlas i annan artikel. Inför årsmötet har valberedningen som vanligt också tagit fram ett förslag på styrelse till kommande säsong.
I förslaget föreslås omval på ordförande Håkan Eriksson samt för två av de ordinarie ledamöterna samt nyval för Maria Rooth istället för avgående ledamoten Tomas Jernberg.
Håkan Eriksson har suttit som ordförande sedan 2013 och har sagt ja till ett åttonde år. Lägg därtill att han även satt sju år som ordinarie ledamot i Rögles styrelse under slutet av 90-talet och början av 2000-talet vilket gör att han är redo för ett 15:e år i föreningens styrelserum.
– Jag har sagt ja till ett år till om årsmötet vill. Jag tycker fortfarande att det är ett ärofyllt och stimulerande uppdrag. Det finns mycket erfarenhet och en bred kompetens i styrelsen och det är högt i taket. Vi inledde en resa för en handfull år sedan och vi har kommit en bra bit på vägen men har fortfarande mycket intressant på gång i föreningen samt utvecklingen av arenaområdet med planerna på en om- och utbyggnad av Catena Arena samt en ny tredje isyta. Det tycker jag känns kul och inspirerande att få vara med i den processen, säger Håkan Eriksson.

Valberedningen föreslår bland annat att Maria Rooth väljs in som ny ledamot, den förra hockeystjärnan känner Håkan väl:
– Det man kan säga om Maria förutom hennes odiskutabla erfarenhet från ishockey är att hon kommer att vara en värdefull tillgång när vi fortsätter vår uppbyggnad av vår flick- och damhockeyverksamhet. Maria kommer att tillföra mycket till organisationen på många plan, säger Håkan.
Tomas Jernberg, som kom in i styrelsen samtidigt som Håkan 2013, avgår samtidigt:
– Han har varit i föreningen i många år, som ledare och styrelseledamot och har varit väldigt lojal. Han har brunnit för ungdomssidan men även engagerat sig i andra styrelsefrågor och varit väldigt värdefull. Jag hoppas vi kan utnyttja hans kunskaper och expertis framöver också på andra sätt.

Förutom ordförandeskapet i Rögle sitter Håkan sedan ett år tillbaka i SHL:s styrelse också:
– Det är ett roligt uppdrag, precis som i Rögle, och kul för oss att få vara med i det sammanhanget också.
Vilka utmaningar ser du finns framöver?
– Coronapandemins effekter och påverkan på vår verksamhet och vardag vet vi ännu inte. Mycket av våra utmaningar i det fallet har vi framför oss. I övrigt så handlar det om att fortsätta det utvecklingsarbete vi startat och inte slå oss till ro. Det är en komplex verksamhet som inrymmer både bredd- och elitverksamhet. Men jag är mycket glad och stolt över hur långt vi kommit som förening.
Han tillägger:
– Sen ser jag fram emot att få bjuda övriga ordförande i SHL på bubbel, det gör den som vunnit SM-guld, avslutar Håkan och skrattar.
– Som avslutning vill jag tacka alla supportrar och partners som alltid stöttar Rögle, i med- och motgång, avslutar Håkan.

Valberedningens förslag till styrelse i Rögle BK 2020-21:
Styrelsens ordförande: Håkan Eriksson, omval 1 år (invald 2013)
Ledamöter:
Magnus Ramberg, omval 2 år (invald 2010)
Magnus Swärdh, 1 år kvar (invald 2013)
Ulrika Dierhoff, 1 år kvar (invald 2015)
Lennart Mauritzson, omval 2 år (invald 2013)
Jan Swedin, 1 år kvar (invald 2011)
Stefan Andersson, 1 år kvar (invald 2019)
Maria Rooth, nyval 2 år
Suppleant:
Svante Paulsson, 1 år kvar (invald 2013)
Avgår: Tomas Jernberg.

Rögle BK:s årsmöte hålls i Arenarestaurangen i Catena Arena torsdag 11 juni kl 18:00 för alla medlemmar. Det går även att följa årsmötet digitalt. Föranmälan krävs till årets årsmöte oavsett om du vill delta på plats eller digitalt. Görs till [email protected] senast tisdagen den 9 juni.
Bokslut och valberedningens förslag finns tillgängliga i Arenarestaurangen i Catena Arena under luncherna, öppet 11-13:30. Vi kan även skicka dem till dig digitalt.