Förväntansfulla spelare laddar för hemmapremiär
Publicerad: 2021-10-08
Rögle mot Malmö i ett fullsatt Catena Arena. Lördagen den 9 oktober 2021 kommer bli något alldeles extra. Det är flera spelare medvetna om. – Jag får gåshud bara av att tänka på det, säger forwarden Adam Edström

Efter 583 dagar utan publik i Catena Arena och efter sex raka bortamatcher i SHL återvänder Rögle "hem" igen. Klockan 18:00 på lördagen släpps pucken i säsongens första skånederby inför fullsatta läktare i den ombyggda (pågående) Catena Arena. Just Malmö var motståndare i den första matchen med restriktioner på grund av coronapandemin den 12 mars 2020. Nu väntar samma motstånd när dörrarna öppas upp helt igen.

Backen Erlend Lesund har spelat två säsonger i Rögle, varav en med publik, men norrmannen vet ändå inte riktigt vad han ska förvänta sig på lördag.

– Det går inte att föreställa sig. Vi vet inte ens hur speceillt det kommer bli. Ett derby är speciellt nog, plus att det är en ny hall och att vi inte haft hemmafans på två år. Det kommer bli extremt roligt, vi vill bara hem nu och spela matchen. Det är bara så. Vi hoppas att det blir högljutt, säger Lesund.

{!A}

Redan under torsdagen fick Rögle-spelarna uppleva ett ordentligt stöd i ryggen. Flera hundra Rögle-supportrar hade sökt sig till Hovet i Stockholm och till matchen mot Djurgården, en match Rögle vann med 4-1 och tog säsongens fjärde seger.

– Det var kul. Det är alltid roligt att spela på Hovet särskilt när vi gör en bra match och med så många fans på läktaren. Att spela borta med så många supportrar på plats gör en stor skillnad för oss, att vi har det stödet i Stockholm. Det var stort av dem att komma, säger Lesund.

– Det är helt magiskt. Våran, inte så lilla klack, överröstade djurgårdsfansen flera gånger. Det var grymt att ha det stödet i ryggen, säger forwarden Adam Edström.

För Edström var det första matchen tillbaka efter att ha varit frånvarande sedan premiären mot Örebro den 11 september.

– Det var roligt att vara tillbaka och det kändes väl lite annorlunda att gå in i matchtempo jämfört med att träna. Men jag tyckte att jag kom in i det ganska bra, säger Edström.

Att vara tillbaka bara några innan skånederbyt och den känslomässiga matchen mot Malmö lär ha varit motivation nog för Edströms återhämtning.

– Jag får gåshud bara av att tänka på det. Jag ser väldigt mycket fram emot lördag och ett fullsatt Catena Arena. Det ska bli helt magiskt. Det har man längtat efter, säger Edström.

PUBLIKPREMIÄR FÖR FLERA SPELARE

Lesund och Edström har upplevt fullsatta läktare i Catena Arena tidigare. Men för en rad Röglespelare blir lördagens match den allra första inför helt fullsatta läktare. Några av dem, som Brady Ferguson, Lucas Ekeståhl-Jonsson och Adam Tambellini, kom redan förra säsongen. Och till i år är bland annat Tyler Kelleher ny. De har hittills bara fått förklarat för sig i ord vad trycket som kan bli i Catena Arena innebär.

– Jag ser väldigt mycket fram emot lördagens match. Det kommer bli grymt, säger Tyler Kelleher.

– Vi ser verkligen fram emot att spela hemma inför några tusen galna fans. Det ska bli kul. Det är första gången jag får uppleva det, säger Tambellini.

{!B}

"TIGHTADE TILL DET"

Trots sex raka bortamatcher har Rögle samlat ihop elva av totalt 18 poäng så här långt i SHL. Laget ligger sexa i tabellen, en poäng efter lördagens motstånd. Efter segern mot Djurgården var det flera spelare som pratade om en betydligt bättre och jämnare insats än i säsongens tidigare matcher.

– Vi kämpar på i 60 minuter. Det här är ett lag som man måste jobba hårt på. Vi släppte inte till några jättechanser i dag, som vi gjort innan. Vi tightade till det lite och sedan gör vi mål på våra chanser. Det gör också stor skillnad och ger oss momentum i matchen, säger Lesund.

Information till dig som besöker Catena Arena

• Grindarna öppnar 90 minuter innan nedsläpp. Då öppnar också våra kiosker, Sportbaren och Midembaren/klackbaren.

• Restaurangen öppnar 2 timmar innan nedsläpp.

• Det finns begränsat med parkeringsplatser pga ombyggnationen. Därför ber vi våra supportrar att lämna bilen hemma om möjligt. Det går att åka buss med Skånetrafiken till arenan med s´ditt säsongskort. Parkering går endast att betala med swish eller med kort inne i arenan.

• Förutom restaurangen och barerna går det att köpa hamburgare och calzone i någon av våra kiosker.

• Rögleshopen har fått en ny plats i arenan. Denna hittar du numera en trappa upp mot ståplatsläktaren på samma sida som entrén.

Peter Ekholm