U16 laddar för SM-kvaldrama i Lindab Arena
Publicerad: 2018-02-14
U16
Rögle U16 står inför en intressant utmaning i torsdagskvällens USM-kvalmatch i Lindab Arena (nedsläpp 19:30). Rögle behöver besegra gästande Alvesta två gånger samma kväll för att gå vidare till slutspelet.

– Jag hoppas vi kan släppa loss och gilla utmaningen, säger tränare Jonas Elofsson inför torsdagens hemmamatch i Lindab Arena.
Rögle U16 är inne i tredje och sista omgången i kvalet till USM. Man förlorade första matchen borta mot Alvesta efter straffläggning. Det var 5-5 efter ordinarie matchtid och overtime.
Rögle måste nu först vinna returmatchen för att ha chans till avancemang. Här spelar resultatet ingen roll, om segern tas efter ordinarie tid, i sudden eller efter straffar.
– Nej, bara vi vinner matchen. Då står det 1-1 i matcher och då kommer vi att spela en tio minuter lång extra övertidsperiod för att avgöra vilket lag som går vidare. Första målet vinner. Blir det inga mål under de tio minuterna så blir det straffläggning, förklarar Jonas.

Det är alltså upplagt för en dramatisk kväll i Lindab Arena. Matchen börjar 19:30.
– Vi har en bra chans. Vi har flera spelare som var med i TV-pucken i höstas som har rutin från de här utslagningsmatcherna. Det viktiga är dock att alla spelare är med och påslagna från start, säger Jonas.
Det lär bli en del publik på matchen, i första matchen uppe i Alvesta, var det över 700 åskådare som såg matchen. Och det väntas ett par bussar med supportrar från Småland till morgondagens match.
– Vi hoppas att Röglesupporters kommer ut och hjälper oss i jakten på en plats i slutspelet, säger Jonas.