Matson: "Säsongens viktigaste match"
Publicerad: 2018-01-15
Inför match
En uppåtgående form och ett starkt hemmaspel där topplag efter topplag besegrats i Lindab Arena har gett Rögle luft under vingarna. På torsdag väntar vinterns hittills viktigaste match - sexpoängsmatch hemma mot Mora.

– Äntligen har vi satt oss i ett läge där vi testas i avgörande lägen. Det känns grymt inspirerande, säger anfallaren Taylor Matson.

Det har varit en tung höst där Rögle tidigt sladdade efter i tabellen. Förändringar tar tid men den senaste tiden har lagets formkurva pekat stadigt uppåt och poängen trillat in i en allt stadigare takt.
Med fyra raka hemmasegrar och poäng i sex av de sju senaste matcherna har Rögle tagit sig förbi Karlskrona och närmat sig Mora och Örebro med stormsteg.
På torsdag möts just Rögle och Mora i Lindab Arena - gästerna ligger på tolfte plats, en poäng före Rögle.
– Säsongens viktigaste match. Absolut. Jag längtar redan, säger Taylor.

På lördag väntar sen Örebro på bortais:
– Det känns som en säsongsavgörande vecka för oss. Vi låg inte så bra till i höstas men nu har vi fått ordning på sakerna och det återstår fortfarande mycket hockey den här säsongen.
Största framgångarna hittills har skett hemma i Lindab Arena. Laget har vunnit fyra raka hemmamatcher och jagar en femte på torsdag:
– Vi har en skön känsla i gruppen. Jag var bortrest några dagar förra veckan och när jag kom tillbaka så kände jag direkt energin i omklädningsrummet.
– Hemma har vi våra fans i ryggen också. De betyder jättemycket. De ger oss extra energi och jag hoppas på samma fantastiska stöd på torsdag. De hjälper oss varje gång, säger Taylor.

Taylor är en av spelarna som visat vägen den senaste tiden. Han har fått en större roll, mer istid och även fått utdelning i offensiven.
Han har så här långt gjort åtta mål vilket är hans bästa facit på tre SHL-säsonger och han är bara fem mål från att tangera sin bästa säsongsnotering vad gäller mål i Rögledressen (13 mål på 52 allsvenska matcher 14/15).
– Jag känner mig starkare än någonsin och orkar åka hur mycket skridskor som helst. Tränarna har gett mig mer förtroende och det är jag jättetecksam för, säger han.
Mora-matchen på torsdag är säsongens viktigaste och hetaste match hittills. Ett lag Rögle förlorat två gånger mot i höstas.
– Vi är revanschsugna. Men vi har respekt för Mora, ett hårt arbetande och energirikt lag. De har precis bytt tränare och det kan ge en effekt. Vi behöver starta lika energirikt och intensivt som vi brukar för att ta kommandot, säger Taylor.

Rögle tränade på måndagen och alla spelare var på plats. Bryan Lerg vilade från skridskoåkningen (försiktighetsåtgärd) men hans medverkan på torsdag är inte i fara.
Biljett till matchen köper du enklast genom att klicka på den här länken, eller i vårt Kundcenter som har öppet vardagar 10-14, onsdag förlängt till kl 18 samt hos våra återförsäljare: i förbutikerna på ICA Maxi i Ängelholm, Berga och Råå samt hos Direkten Bogrens i Höganäs.