Tre mål av Olle Liss i Tre Kronor
Publicerad: 2018-04-06
Nyhet
Olle Liss succéfyllda hockeyvår fortsätter. På fredagskvällen svarade Rögleanfallaren för tre mål och ett assist i sin andra landskamp när Tre Kronor slog Slovakien med 7-1.

– Det är såklart superroligt och lite overkligt, säger Röglespelaren efter landskampen i Oskarshamn på fredagskvällen.

Olle Liss senaste månader har varit ett enda stort utropstecken. Rögle fyndade den 25-årige anfallaren i allsvenska Pantern strax före att transferfönstret stängde i februari.
På elva SHL-matcher i Rögle svarade han för sex mål och totalt 14 poäng och blev utsedd till Månadens spelare i SHL i februari.

Men det slutar inte där. På påskdagen blev han uttagen i Tre Kronors VM-förberedande landskamper mot Slovakien. I torsdagens landskampsdebut blev Olle mållös men i fredagens landskamp mot samma Slovakien slog Olle till. Tre gånger om!
Olle inledde det svenska målkalaset i Oskarshamn med att styra in 1-0-målet i första perioden, han fortsatte med att göra 4-0 i andra perioden med ett snärtigt skott i bortre krysset och iskallt lyfte han in sitt tredje mål och Tre Kronors femte med en backhand.
Han la även till en assist till sin poängskörd till Carl Klingbergs 6-1-mål.
– Det gick rätt bra. Första målet är en back som skjuter på min klubba och in. Jag bara stod där framför mål. På andra målet fick jag pucken och sköt i bortre krysset och det tredje så var jag tvungen att lägga över den på backhand för det var bara där det var ledigt, berättar Olle.

När hans lagkamrater har kört igång försäsongen hemma i Ängelholm så har Olle bekantat sig med landslaget den här veckan.
– Det har varit jättekul. Ledningen har sagt till oss att spela vårt spel eftersom det är därför vi är uttagna så det har jag försökt göra, säger han.
– Det är bra spelare som är med och det är bara kul och lärorikt.

Tre Kronor bussade tillbaka till Stockholm på fredagen och Olle flyger hem till Ängelholm på lördag.
Tre Kronor fortsätter nästa vecka med sina VM-förberedelser med landskamper på bortais mot Danmark. Frågan är om Olle är med då.
– Det vet jag inte. Jag är inställd på att vara med på vår försäsongsträning med Rögle på måndag så då ses vi, säger han.