Rögle fortsatt starkt på bortais - ny trepoängare
Publicerad: 2021-02-18
Efter match
Rögle fortsätter att vara starka på bortaplan. Trots att spelet hackade kunde man ta en stabil 3-0-seger på Hovet mot Djurgården på torsdagskvällen. Det var Rögles 13:e seger på 22 bortamatcher och man toppar även den tabellen. Christoffer Rifalk höll nollan för tredje gången i vinter.

Rögle kom till spel utan landslagsduon Niklas Hansson och Anton Bengtsson men Moritz Seider var tillbaka efter sin skada som hållit honom borta från spel i fem matcher.

Rögle inledde starkt men efterhand kom hemmalaget in i matchen och tog över, inte minst hjälpt av två Rögleutvisningar. Men första perioden slutade mållös.

Rögles passningsspel satt inte riktigt och man fick inte det där flytet i spelet som vi blivit bortskämda med den här säsongen. Men Rögle kunde lite turligt ta ledningen efter drygt tre minuter i andra då hemmamålvakten Mantas Armalis fick en returpuck från kortsargen på sig och drog in den i egna målet. Målet fick Adam Edström som la ner pucken mot hemmamålet från mittzon.

2-0 efter drygt 16 minuter var betydligt snyggare, Leon Bristedt hittade en fri Adam Tabellini mitt i skottsektorn med en bakom-ryggen-passning. Adam gjorde inget misstag, hans fjärde mål på de tre senaste matcherna.

Rögleledningen blev större fem minuter in på tredje efter ett riktigt klassmål av Olli Palola. Han kom direkt från utvisningsbåset och fick pucken av Brady Ferguson, kyligt höll Olli inne pucken när han rundade en hemmaförsvarare och lurade ner hemmamålvakten innan han lyfte in 3-0-pucken. Det var Ollis sjättepoäng på de fyra senaste matcherna.

Djurgården skapade en hel del farligheter men Christoffer Rifalk var riktigt vass i Röglemålet och kunde hålla nollan för tredje gången i SHL i vinter.

Rögle stannar kvar i Stockholm över natten för att därefter åka till Göteborg på fredagen och förbereda sig inför lördagens eftermiddagsmatch i Scandinavium mot Frölunda.