Publikfest när U16 föll på straffar
Publicerad: 2018-02-09
U16 elit
U16 elit föll i första play off-matchen till USM borta mot Alvesta. Med två sena mål hämtade Rögle upp ett 3-5-underläge men fick till sist se sig besegrat efter straffar inför drygt 700 åskådare i Alvesta.

Trots förlusten och underläge inför returen hemma på torsdag så var Rögletränaren Jonas Elofsson positiv:
– En fantastisk rolig match att spela för killarna. Vi var bra förberedda och vi visste om att det skulle vara mycket folk på matchen och en stämning som många av killarna inte varit med om innan, säger han och fortsätter:
– Jag tycker att vi klarar av den pressen jättebra. Jag är glad att det sporrade killarna och gav energi till laget.

Rögle hade en 2-1-ledning efter första perioden men Alvesta vände i andra och gick in i tredje perioden med en 4-3-ledning.
När hemmalaget bara 12 sekunder in i tredje utökade till 5-3 såg det mörkt ut för Rögle.
Men Rögle visade prov på fin moral när man både reducerade och sen kvitterade med bara 47 sekunder kvar och tog matchen till förlängning.
Förlängningen blev mållös och matchen avgjordes på straffar där Alvesta vann.

Nu väntar en spännande retur på torsdag i Lindab Arena där Rögle behöver vinna för att ha en chans att gå till USM-slutspel.
– Tyvärr så spelar vi några byten med dåligt försvarspel från anfallszon med dålig press och gör inte jobbet som vi vet att vi behöver göra och och det straffar oss extremt hårt idag, säger Jonas.
– Tycker ändå att vi visar en jäkla karaktär när vi lyckas komma ifatt i tredje perioden när vi hamnat i underläge med 5-3.
Nu har vi en rolig match framför oss på torsdag. Vi behöver allt stöd vi kan få från publiken hemma, avslutar Jonas.
Rögles mål: Oliver Anic 2, Casper Lindahl, Kewin Engwall, Kalle Bartholdsson.