Rögle föll efter straffar
Publicerad: 2018-12-06
SHL
Säsongens andra Skånederby blev en spännande men målsnål historia. Trots ett klart övertag i spel och chanser fick Rögle nöja sig med en poäng sedan man förlorat efter straffläggning (1-2).

Rögler ville få upp farten i den här matchen för att inte fastna i hemmalagets fysiska försvar. Och första perioden gick definitivt till Rögle på poäng även om vi inte fick se några mål.
Rögle låg på hårdast i anfallszon och skapade de bästa chanserna. Olle Liss var fri men lyckades inte överlista hemmamålvakten Oscar Alsenfelt och Linus Sandin prickade ribbans överkant i ett annat öppet läge.

Hemmalaget tog ledningen tidigt i andra på sitt första powerplay där Johan Olofsson hittade rätt.
Rögle fortsatte skapa chanser, inte minst i powerplay. Mattias Sjögren spelade i ett och samma pp-byte fram Taylor Matson, Olle Liss och Lucas Elvenes i öppna lägen men alla tog för lång tid på sig att skjuta och Alsenfelt kunde komma i position.
Men till sist kom kvitteringen, i powerplay och med "Sjöa" som passningsläggare. Hans pass fann Olle Liss som hittade rätt.

Malmö Arena hade stora tekniska problem den här kvällen vilket innebar att kuben slocknade i andra och även om man fick igång den så fungerade inte matchklockan under resten av matchen.
Rögle hade ytterligare en träff i målramen genom Erik Andersson (i boxplay) men 1-1 stod sig perioden ut.
Förlängningen slutade mållös där Rögle fick spela boxplay i närmare tre minuter och för andra matchen i rad för Rögle blev det straffar som avgjorde var bonuspoängen skulle hamna.
Först i femte straffomgången avgjordes matchen när Malmö satte sin medan Rögle missade.
Rögle vänder hem till Ängelholm med en poäng och laddar om till lördagens eftermiddagsmatch i Lindab Arena mot Skellefteå.