Ny seriefinal - frågetecken i laget
Publicerad: 2019-10-04
Inför match
Vändningen och övertidssegern hemma mot Luleå var både ett styrkebevis och karaktärstest. I morgon väntar en ny utmaning för Rögle, seriefinal mot formstarka tabelltvåan Frölunda.

– Det är kul med en ny seriefinal, toppmatch eller vad du vill kalla det. Oavsett så är det härlig utmaning för oss som vi ser fram emot, säger tränare Janne Larsson inför matchen i morgon kväll i Scandinavium.
Rögle tränade ett kortare ispass på fredagen. Backen Éric Gélinas och forwarden Anton Bengtsson, som lämnade matchen i tredje perioden mot Luleå efter en rejäl smäll mot sargen, var inte på isen. Deras medverkan mot Frölunda är osäker.
– Vi vet inte om de kan vara med förrän i morgon, de får känna efter då, säger Janne.
Klart är dock att Nils Höglander, som fick matchstraff i första perioden mot Luleå, inte spelar. På fredagen efter lunch kom domen från disciplinnämnden - Nils blir avstängd i fem matcher.
– Vi kommer att ta ut laget efter värmningen på lördagen.

Rögle har fått en stark inledning på säsongen och leder serien efter sex segrar på de sju första matcherna. Laget har flera gånger visat prov på bra karaktär då man kommit tillbaka från underlägen och vänt till seger.
– All heder till killarna som orkar komma tillbaka gång på gång. Mot Luleå, som är erkänt starka och disciplinerade, kom vi tillbaka två gånger i tredje perioden och det är imponerande.Vi känner att vi är med i alla matcher och kan slå alla.
Hur jobbar ni med spelarna när resultaten går ens väg?
– Det är viktigt att de förstår vad som är bra och varför man vinner matcherna. Vi jobbar mycket med video och försöker hela tiden förstärka det som är bra och sen visar viäven saker som kan bli bättre, berättar Janne.
Vad kan bli bättre?
– Vi tycker att vi mot Luleå gav bort lite för enkla målchanser.
Vad blir viktigt mot Frölunda?
– Frölunda är ett snabbt och spelskickligt lag som är noggranna längs linjerna. Det blir viktigt att vi är på tårna från start.
Matchen i Scandinavium börjar kl 18:00.