Brithén: "Känner mig otroligt stolt"
Publicerad: 2020-03-12
Efter match
De tomma läktarna till trots kunde Rögle ändå ta säsongens fjärde raka derbyseger när Malmö besegrades med 5-2 i ett öde Catena Arena. En av målskyttarna var centern Ted Brithén som gjorde 4-2-målet.

Förutsättningarna var minst sagt annorlunda och smått bisarra. I säsongens fjärde Skånederby gapade läktarna tomma efter beslutet att spela utan publik. Inledningsvis verkade Rögle vara det laget som påverkades mest av detta. Gästerna gjorde tidigt 0-1 och senare i första perioden kom även 0-2. Fast i andra perioden kom Rögle ut som ett bättre lag och kunde reducera tidigt. Kvitteringen dröjde dock till periodens slutsekunder. Det tredje perioden vann Rögle med 3-0 och segern var odiskutabel.
– Det här var ju minst sagt en konstig och märklig upplevelse. Efter en trevande förstaperiod sa vi till varandra i första pausen att det trots allt sitter väldigt många och kollar matchen på TV hemma. Vi bestämde oss dör att spela för dem och för våra fans som vi alltid gör. Jag känner mig otroligt stolt över att vi kunde mobilisera kraft och vända på den här matchen, säger en väldigt nöjd Ted Brithén och fortsätter att blicka bakåt över grundserien i stort.
– Vi har gjort en helt fantastisk säsong och kan nästan inte begära mycket mer. Oerhört rörande också hur vi har tagit oss igenom säsongen med tanke på alla skador och annat elände.

Att det var det konstigaste derbyt någonsin mellan de här båda klubbarna råder det ingen som helst tvekan om. Betydelsen av Rögles fans blev ganska uppenbar i den här matchen.
– Nu förstår man ju verkligen vad det innebär att ha publik när man spelar. Särskilt då en den publik som vi har. Skönt på ett vis ändå att vi lyckades vinna utan att de var här även om vi så klart mycket hellre hade vunnit vårt fjärde derby inför dem. Känns så klart härligt att ha fyra debysegrar den här säsongen och 11-1 i poäng, säger han och försöker trots dessa ovissa tider att blicka framåt mot ett eventuellt slutspel där i så fall Djurgården väntar i kvartsfinal:
– Som läget är nu får vi leva på hoppet och så får vi se. Nu tar vi ett break och samlar lite krafter. Självklart måste vi förbereda oss på att vi ska spela slutspel. Skulle det inte bli så känns det så klart grymt tråkigt men man får samtidigt lita på expertisen.

Patric Andersson