Ineffektivt Rögle föll i omstarten
Publicerad: 2019-11-14
Efter match
Det blev förlust för Rögle i omstarten borta mot HV71. Hemmalaget vann med 5-0 i en match där effektiviteten blev den avgörande faktorn.

Efter ett elva dagar långt uppehåll var det omstart i SHL-hockeyn på torsdagskvällen. Förutom skadade anfallsduon Ted Brithén och Dennis Everberg stannade även backen Craig Schira hemma med en lättare underkroppsskada.
Att döma av starten i Kinnarps Arena var det hemmalaget HV som borstat av sig rosten bäst. Man inledde starkast och Röglemålvakten Roman Will sattes på prov direkt.
Efter nio minuter tog hemmalaget ledningen, i en snabb spelvändning kom man två mot noll och Roman var chanslös. 2-0 fem minuter senare var också frukten av en snabb spelvändning där Roman lämnades ensam. Rögle jobbade sig annars in i matchen under andra halvan av perioden där Daniel Zaar prickade stolpen i slutskedet.

Rögle tog tag i spelet i andra och skapade flera bra målchanser men lyckades inte överlista hemmamålvakten Jonas Gunnarsson. Mitt i perioden fick anfallaren Leon Bristedt matchstraff efter en tackling i ryggen. Rögles boxplay var riktigt bra och man stängde ner hemmalaget enkelt. Faktum är att Rögle skapade bäst målchanser och hade bland annat två frilägen med en man mindre.
Det blev inga mål och istället kunde hemmalaget göra 3-0 med knappt tre minuter kvar av andra efter en rejäl bjudning där en hemmaspelare fick en gratischans och han gjorde inget misstag. Effektiviteten var den stora skillnaden den här kvällen.

Rögle fortsatte att ligga på hårt i tredje för att få hål på Gunnarsson och skapa nerv i matchen. Man tog ut målvakten i slutskedet men stället kunde hemmalaget göra 4-0 med knappt tre minuter kvar och även 5-0 några sekunder senare. Nästa uppgift för Rögle är på hemmais, i Catena Arena på lördag kväll då Frölunda kommer på besök.