Widing och Zaar: "Det känns riktigt tungt just nu"
Publicerad: 2019-03-18
Det lyckads inte för Rögle att ta åttondelsfinalen mot HV71 till en tredje och avgörande match. Gästerna avgjorde matchen i sudden death efter drygt elva minuter trots att både Daniel Zaar och Daniel Widing hjälpte Rögle till en drömstart i matchen.

Rögle kunde egentligen inte ha fått en mycket bättre start på den andra åttondelsfinalen hemma mot HV71.
Redan efter 39 sekunder gjorde laget 1-0 och drygt 14 minuter senare låg 3-0-pucken bakom Jonas Gunnarsson i HV-kassen.
En av målskyttarna var Daniel Zaar som dock inte fick glädjas alls över det målet.
– Jag befann mig bakom mål och såg att målvakten var en bit från sin stolpe. Därför siktade jag på att valla in pucken på honom och in och det gick vägen, säger en annars väldigt besviken Zaar efter matchen och fortsätter:
– Just nu känns allt bara riktigt tungt och jag har svårt att hitta orden. Tycker vi gör en riktigt bra match och var värda att få till en tredje match. Vi borde förvaltat vår 3-0-ledning bättre än som det blev.

Rögle ledde alltså med 3-0 när andra perioden inleddes och trots en tidig bortareducering där så kände sig ändå Daniel Zaar ganska lugn.
– Vi visste att de skulle komma ut hårt när andra perioden började. Förutom deras 3-1 så tycker jag att det kändes bra. Fast kanske att vi spelade för svårt och det straffade sig. Våra backar vill gärna spela ut pucken ur egen zon men vi kanske skulle spelat lite enklare. Speciellt när vi ledde med 3-0, suckar Daniel Zaar.
En annan målskytt var minst lika besviken över att säsongen nu är slut.
Daniel Widing gjorde ett vackert mål i powerplay när han slog in pucken på volley men var riktigt bedrövad och dämpad efter förlusten.
– Detta känns obeskrivligt tungt och jobbigt. Särskilt med ett så här brutalt slut. Har ju varit med om sådana här förlängningar förut både som vinnare och förlorare, säger han med besvikelsen tydlig i ansiktet:
– I första perioden pulvriserade vi dem helt och fick precis den starten på matchen som vi drömde om. När andra perioden började så jobbade sig HV71 sakta in i matchen och fick tyvärr lika bra utdelning då som vi fick i första.

Den tredje perioden blev mållös trots att inget av lagen saknade chanser till ett avgörande innan dess.
Inför den fjärde perioden kände Rögle sig starka och segervissa.
– Då kände vi att vi hade världens läge och hade mycket energi. Vi pratade i omklädningsrummet om att någonstans här inne finns det en hjälte som kommer att kliva fram. Allt var bara positivt då och vi hade ju våra chanser också innan HV71 tyvärr avgjorde, suckar Widing som av förklarliga skäl inte orkar tänka framåt:
– Det enda jag vet är att vi har en samling med laget i morgon och sen får vi se hur resten av veckan och så småningom våren kommer att se ut.
Daniel Zaar försöker ändå se lite framåt trots den oerhörda besvikelsen.
– Den här säsongen ska vi ändå vara nöjda med. Vi har en fin stomme och något riktigt bra att bygga på till nästa säsong. Det här lagets resa uppåt har bara börjat, avslutar han och blickar ändå lite framåt trots det tunga slutet på Rögles första SM-slutspel på 25 år.

Patric Andersson