J18 i knepigt läge i slutspelet
Publicerad: 2019-03-21
J18, SM-slutspel
Rögle är i brygga efter att ha förlorat den första åttondelsfinalen mot HV 71 hemma i Lindab Arena. Gästerna kunde vinna med 5-1, sedan man aldrig släppt ifrån sig övertaget från matchupptakten.

Det mesta handlade om HV 71 i matchupptakten. Gästerna uppträdde rappt och när man drygt fyra minuter in i matchen fick ett powerplay sedan Daniel Selways rensning från egen zon gått över plexiglaset med minsta marginal tog det bara 15 sekunder innan man hittade rätt bakom Calle Clang. Målvakten var sedan chanslös när gästerna ökade på ledningen efter en styrning på ett backskott.
Några minuter innan första pausvilan kunde Rögle halvera underläget, sedan Isak Renemark överlistat gästernas målvakt efter föredömligt arbete framför kassen av Daniel Selway. Det var dock det närmsta hemmalaget kom målmässigt i matchen.

Albin Blomberg var bara någon centimeter från att kvittera i upptakten av andraperioden, men fick aldrig slag på pucken, och därefter handlade det mycket om HV 71.
– Vi blir ganska tafatta, och istället för att göra jobbet tillsammans, som är vår styrka, åker vi omkring lite en och en och väntar på att någon annan ska göra något med pucken, summerar headcoach Magnus Rahm efter förlusten.

Istället ökade smålänningarna på ledningen två gånger i andra perioden om när Rögle först missat i markeringen framför den egna kassen, och därefter kostade en kommunikationsmiss bakom egen kasse ännu ett mål sedan gästerna kunnat skjuta mot en gapande målbur två gånger om just innan paus.
HV 71 kunde fastställa segern till 5-1 efter ett friläge i tredje. Närmast att snygga till siffrorna var Oskar Hassel som hade ett klingande ribbskott.
– Det är bara att dra ett streck över den här matchen. Vi får en ny chans på lördag, och då vill jag se att alla är hundra procent påkopplade, säger Rahm.

Andreas Ljunggren