Johannessons första SHL-mål hjälpte föga
Publicerad: 2020-01-16
Efter match
I en målrik match förlorade Rögle med klara 4-7 hemma mot serieledande Luleå och det fanns inte mycket att glädjas åt. Ett av få positiva inslag var kanske att unge backen Samuel Johannesson fick göra sitt första mål i A-laget.

Rögle har det jobbigt just nu och hemma mot Luleå kom lagets tredje raka förlust. Norrbottningarna kunde vända hem med en klar seger på 4-7 efter att Rögle fått en dålig start med underläge 0-2 efter knappt tio minuters spel. I början av andra perioden gjorde gästerna 1-4 och även om Rögle gjorde ett tappert försök att komma tillbaka, så blev uppförsbacken för brant.
– Det blev en jobbig start för oss i matchen då vi fick spela mycket boxplay. Luleå fick momentum av det och vi hade svårt att komma in i spelet, säger unge backen Samuel Johannesson och fortsätter angående den jobbiga starten:
– Just nu är vi inne i en jobbig trend och då kanske vi är extra känsliga för en så dålig start. Jag tycker inte att det var något fel på vår inställning i början även om det kanske såg lite passivt ut. Tror vi var lite påverkade av att det har gått trögt på sistone.

Efter att Luleå gjorde 1-4 ungefär fem minuter in andra perioden kom en uppryckning från Rögles sida med två snabba reduceringsmål. På knappa fyra minuter gjorde Dominik Bokk 2-4 och sedan också Samuel Johannesson 3-4. Det tredje målet var den (nyligen fyllda) 19-årige Halmstadskillen Johannessons första mål i seniorsammanhang och så klart då även i SHL. Efter att ha skrapat ihop tre assister så här lång kom alltså den första fullträffen.
– Så klart var det en speciell känsla men det är ändå svårt att känna riktig glädje över det när vi förlorade matchen och hade svårt att prestera, säger en kluven Johannesson men ger sig ändå på att beskriva målet:
– Jag följde med upp i ett anfall och först såg det ut som att vi hade en puck inne när Leon (Bristedt) sköt. Anfallet fortsatte dock och lite senare fick (Simon) Ryfors på ett skott som det blev retur på. Den returen gick ut till mig och jag lyckades få in pucken ur ganska snäv vinkel.

På grund av Rögles många skador under säsongen så har många unga spelare fått chansen och också fått mycket istid. Samuel Johannesson är en av dem och den spelskicklige backen matchas även i powerplay.
– Min målsättning när säsongen började var att ta en plats i A-laget. Fast jag måste nog ändå säga att min säsong har varit lite bättre än jag hade hoppats på. Det har gått över förväntan helt klart och det känns ju bra, ler han lite lätt men skiner upp lite till när han ombeds att beskriva hur det känns att bilda backpar med Kodie Curran:
– Han är en av ligans bästa backar och det är en ära att vara i samma backpar som honom.

Patric Andersson