Anton: "Våra fans är helt makalösa"
Publicerad: 2019-12-28
Efter match
Rögles nyttige center Anton Bengtsson var en av lagets bäste spelare när Malmö besegrades med 4-1. Med två assist i matchen bidrog han även poängmässig till Rögles tredje raka seger över Malmö.

Han vikarierade länge för Ted Brithén som center i förstakedjan. Fast egentligen är det nog sedan Brithén kom tillbaka till laget som Nässjökillen Anton Bengtsson har fått igång sin poängproduktion på allvar. När han kom till Rögle pratade han en del om att göra mer poäng framåt än vad som var fallet under sina år i HV71.
– Visst är det kul att jag har börjat att göra lite poäng men det är nog mer en tillfällighet att de kommer nu och inte tidigare, säger Bengtsson och beskriver sina två senaste assist:
– På det första så var det mer tur än skicklighet då min klubba gick sönder i skottögonblicket. Som tur var blev det till en bra passning som sedan Dennis (Everberg) och Taylor (Matson) tog väl hand om. Vid det andra målet försökte jag bara hitta en yta i mitten i vårt powerplay. Skönt att se Leon trycka dit den i ett så viktigt skede av matchen.

Matchen var inte perfekt från Rögles sida men det blir ofta så i derbymatcher. Laget pendlade lite i kvalité men till slut blev segern ändå ganska stabil.
– I första tycker jag ändå att vi kom ut ganska bra fast sen gick vi ner oss i andra och hade svårt att skapa något framåt. I tredje tycker jag att vi stänger ner matchen ganska bra och jag tycker inte att Malmö skapar några heta chanser trots att de försöker trycka på för att komma ikapp, säger Anton Bengtsson samtidigt som inte heller han kan låta bli att lyfta fram en annan viktig faktor i segern.
– Våra fans är helt makalösa och det är fantastiskt att spela inför dem. Särskilt bra känns det på bortamatcher som den här och jag tycker att trycket från våra fans var ännu bättre i dag än senast vi var här nere. De ger oss en enorm energi som är oerhört viktig.

På grund av de många skadorna så är det inte många matcher i rad som Rögle har kunnat spela med samma kedjeformationer. Nu har Anton Bengtsson hamnat mellan Dennis Everberg och Taylor Matson. Kedjan fungerar bra och var kanske lagets bästa i den här matchen.
– Vår enhet fungerar bättre för varje match och varje byte tycker jag. Det är två starka spelare som är enkla att spela ihop med och jag hoppas vi får spela ihop oss ännu mer nu, menar Bengtsson.
Nästa chans att göra det (om inte skador ställer till det) blir på måndag kväll då Djurgården gästar Catena Arena för den sista matchen under 2019. Stockholmarna har ännu inte lyckats besegra Rögle den här säsongen och den sviten vill Rögle väldigt gärna ha obruten när det blir 2020.
– Det är ett bra lag med många duktiga forwards. Dock börjar vi få bra självförtoende nu och jag är optimist inför den matchen. Viktigast för oss blir att fokusera på vårt eget spel så ska vi nog kunna avsluta året med en seger till och få ett gott slut på 2019, hälsar han till alla Röglefans.

Patric Andersson