Eldebrink ser fram emot nya säsongen
Publicerad: 2017-06-19
A-lag
Spelarna är inne på den åttonde och sista veckan av försäsongsträningens första halva. Samtidigt laddar huvudtränare Anders Eldebrink upp på sitt sätt inför sin tredje säsong som huvudtränare i Rögle.

– Jag är minst lika revanschsugen som spelarna. Förra säsongen gick inte som vi ville och det finns flera faktorer varför det blev som det blev.
– Jag har rannsakat mig själv och funderat på vad som jag kunde gjort annorlunda och bättre och jag ser fram emot den kommande säsongen, säger Anders.

Erik Olsson och Roger Hansson håller i försäsongsträningen, Anders Eldebrink har varit på plats med jämna mellanrum.
– Jag har jobbat en hel del i skogen, snickrat och byggt lite. Jag gillar att jobba med kroppen, det är mitt sätt att koppla av. Sen har jag såklart tänkt en hel del på kommande säsong.
Anders är också delaktig i lagbygget till kommande säsong. Tillsammans med sportchef Anders ”Masken” Carlsson och vd Marcus Thuresson bildar man en operativ sportgrupp med tät dialog.

Sju nya spelare har tillkommit under våren, bland annat välmeriterade anfallarna Ted Brithén och Juhamatti Aaltonen.
– Det var viktigt att Ted Brithén valde oss. Det är en kulturbärare, han tillför Rögleblod i laget. Det är en spelare som kommer tillbaka och vill göra en resa med Rögle.
– Ted är en stabil spelare, bra i båda riktningarna. Han kommer att vara nyttig för oss. Han har precis vunnit ett mästerskap, han vet vad som krävs och kan visa vägen i vardagen, säger Anders.

Några dagar efter att Ted skrivit på blev det klart att finske landslagsanfallaren Juhamatti Aaltonen också spelar i Rögle kommande säsong.
– Vi vet alla att han kan göra mycket bra individuella saker, han kan förändra matchbilder och bryta mönster. Och så kan han göra mål.

Rögletränaren är nöjd med de nya spelarna som skrivit på:
– Emil Kruse är en spännande målvaktstalang och precis som Alexander Younan och Linus Sandin är det intressanta unga spelare. Craig Schira och Kevin Gagné är bra, moderna, försvarsspelare som kommer hjälpa oss i vinter.
I truppen saknas det i nuläget en målvakt, jakten pågår.
– Det är viktigt att få en stabil och rutinerad målvakt. Det betyder mycket och han ska även hjälpa Kruse, som är en coming man, i sin utveckling hoppas vi.

Ledarstaben har träffats flera gånger under våren för att dra upp riktlinjerna. Kravbilden kommer att höjas ytterligare.
– Det är viktigt att våga ställa krav, på sig själv och lagkamrater. En annan sak som blir viktig är att vi håller oss skadefria. Jag har aldrig varit med om en sådan strulig säsong som förra, vi fick dribbla oerhört mycket med laget.

Anders ser fram emot kommande säsong:
– Jag tycker vi gjorde mycket bra saker mot slutet av förra säsongen och det ska vi bygga vidare på.
– Sen har vi en bra stomme i laget för tredje året i rad, det är många spelare som har potential att utvecklas och ta ytterligare kliv. Jag är riktigt sugen på att det ska dra igång igen.

Efter den här veckan får spelarna ledigt i fyra veckor från den gemensamma träningen innan laget samlas igen 24 juli för tester och träning innan ispremiären på måndagskvällen den 7 augusti kl 18.