Scherzer tar vara på JVM-chansen: "Man lär sig mycket"
Publicerad: 2022-08-13
Nästa Rögle-österrikare att ta plats på den internationella hockeyscenen är Ian Scherzer. Den 17-årige forwarden spelar en viktig roll för Österrike i den pågående JVM-turneringen i Edmonton. – Det är kul att få så mycket förtroende, säger han till roglebk.se

Det är inte bara en fem svenska Rögle-spelare som gjort sig hemmastadda på JVM i Kanada. 17-årige Scherzer, till vardags i Rögles juniorlag, har inlett turneringen lovande för sitt Österrike. Efter Marco Kasper är han nästa Rögle-spelare som spelar JVM för Österrike.

– Det är väldigt coolt att vara här. Man lär sig väldigt mycket. Man bara kollar vad de bästa gör och försöker göra samma saker, men också göra sin grej och visa vad man kan, säger Scherzer och fortsätter:

– Det är viktigt för Österrike också, att man inte bara är här utan att man också försöker synas lite i hockeyvärlden. Det är viktigt för oss och att vi inte alltid är 'underdogs'.

Scherzer är född 2005 och kom till Rögle inför förra säsongen. Hittills i JVM har centern stått för två assist på sitt lags två inledande matcher. Han noterades för båda sina passningspoäng i 2-4-förlusten i öppningsmatchen mot Tyskland. Scherzer har fått mycket speltid hittills och matchats i både fem-mot-fem och i powerplay. Efter två matcher snittar han 17.16 minuters istid, fjärde mest av alla forwrads i laget.

– Det är kul att få så mycket förtroende. Och det är viktigt för mig att få det också. Det är bra att man får spela mycket, och det hjälper mitt spel också och komma in i säsongen på ett bra sätt.

Hans Österrike har inlett med två raka förluster, förutom mot Tyskland också mot Sverige som vann med 6-0 under fredagskvällen svensk tid. Starten har resultatmässigt inte gått som Österrike önskat, särskillt inte matchen mot tyskarna.

– Det var tufft mot Tyskland. Vi hade många utvisningar i den matchen och spelade boxplay i 17, 18 minuter. Då är det svårt att vinna matchen. Men i fem-mot-fem spelade vi riktigt bra och hade en kompakt defensiv. Vi har också chanser offensivt. Vi försöker bli bättre varje dag och bara spela vårt spel.

{!A}

I matchen mot Sverige mötte Scherzer bland andra Linus Sjödin, Calle Clang och William Wallinder, spelare han träffade varje dag under förra säsongen i Rögle.

– Det var kul att möta dem, men man försöker bara vinna. Så det var tufft att förlora mot dem, säger Scherzer.

SAKNAR MARCO KASPER

De äldsta spelarna i JVM i Kanada är födda 2002. Ian Scherzer, som gjorde 27 poäng (13+14) på 32 matcher med J18 förra året, är alltså tre år yngre än många av sina motståndare.

– Man försöker bara spela hockey och var bäst på isen. Så är det alltid. Jag bryr mig inte så mycket om ålder.

Österrike ser just nu ut att få spela om att undvika nedflyttning. De två grupperna i turneringen består av fem lag där de två lagen som slutar sist i respektive grupp spelar om vem som åker ur. Österrike saknar Marco Kasper, som är hemma i Ängelholm och laddar för SHL-säsong med Rögle. Kasper spelade JVM för Österrike 2021 och var uttagen till den turnering som avbröts på grund av Covid-19 i vintras. Ett tungt tapp konstaterar Ian:

– Han är en bra spelare, en spelare som kan leda laget och hjälpa oss väldigt mycket. Men han är inte här nu och vi måste kämpa utan honom.

Upplevelsen i JVM är något som Ian Scherzer tar med sig. Och med två gruppspelsmatcher kvar är han redo att visa upp både sig själv och sitt Österrike.

– Vi möter USA i nästa match. Det blir lite samma som mot Sverige, men vi försöker bara att göra som idag i defensiv zon och spela lite bättre. Sedan har vi Schweiz i sista matchen, där har vi en chans att vinna om vi gör vårt jobb.

*_Österrike möter USA 20.00 svensk tid under lördagen och Schweiz klockan 20.00 svensk tid på måndag kväll. _

Peter Ekholm