Revanschsugen Everberg jagar nytt guld: ”Det är få förunnat”
Publicerad: 2022-01-21
Intervju
Vinterspelen i Peking blir Dennis Everbergs andra OS-turnering. Efter kvartsfinaluttåget 2018 är han ute efter revansch och ytterligare en guldmedalj med Tre Kronor. – Det är en stor ära att spela och vinna med sitt land, säger Everberg.

Det var länge tänkt att bli NHL-spelarnas återkomst till OS-hockeyn. Men precis som för mycket annat satte coronapandemin stopp för de planerna, vilket återigen öppnade upp för den europeiska hockeykartan. När Tre Kronors förbundskapten Johan Garpenlöv tog ut sin preliminära OS-trupp under fredagen fanns en Röglespelare med bland namnen. Den spelaren är Dennis Everberg, som nu ska göra sin andra raka OS-turnering.

– Man trodde ju att NHL-spelarna skulle åka och det är synd på ett sätt att det inte blev så. Nu blev det som det blev och jag är väldigt glad att få chansen, det är få förunnat att få spela två OS-turneringar, säger Dennis Everberg.

Förutom vilka spelare som kommer att medverka, har det diskuterats flitigt kring hur tillvaron på plats kommer att vara för deltagarna. Alla som deltar i spelen kommer att vara i en så kallad bubbla, men mycket mer än så är det få som vet.

– Det är ju lite oklart kring vad som kommer att gälla och hur stor bubblan kommer att vara. Man vet inte heller riktigt vad som händer om man skulle bli sjuk, säger Everberg.

OS i PyeongChang för fyra år sedan var den första turneringen som inte innehöll några NHL-spelare sedan Lillehammer 1994. Tre Kronors trupp bestod då av spelare från de europeiska hockeyligorna, däribland Dennis Everberg som vid den tiden spelade i KHL.

Efter ett lyckat gruppspel, där Tre Kronor gick obesegrade, tog den turneringen slut redan i kvartsfinal. Ett motiverat Tyskland, som var bättre än de flesta hemma i Sverige kanske förstod slog ut svenskarna i förlängningsdrama. Tyskarna var till slut 56 sekunder från att ta hem guldet, men föll till slut mot ryssarna i finalen.

– Vi mötte ett Tyskland som var väldigt bra. Det är också viktigt att komma ihåg att det är en kort turnering där varje match gäller allt och små marginaler avgör, säger Everberg.

{!B}

Vid en närmare titt på Dennis Everbergs landslagskarriär har Rögleforwarden förutom OS spelat två VM-turneringar med Tre Kronor, där båda har slutat med guldmedalj. De svenska VM-upplagorna 2017 och 2018 är kanske två av de bästa VM-trupperna som Tre Kronor någonsin haft, med mängder av förstärkningar från NHL. Ändå blev Dennis Everberg uttagen och tog då rollen som grovjobbare i tredje- och fjärdekedjan.

– Det är jäkligt coola minnen som jag kommer att bära med mig resten av livet. Det är extra speciellt att vara med i lag där det i stort sett är det bästa landet har att erbjuda för stunden. Det är en stor ära att spela och vinna med sitt land, säger han.

{!A}

Den 10 februari släpps pucken i Tre Kronors premiärmatch mot Lettland. Då inleds jakten på nytt guld och med bagaget fullt av revanschgnista från Pyeongchang finns tron på att gå hela vägen.

– Vi har väldigt bra chanser skulle jag säga. I en så här kort turnering gäller det att få allt att falla på plats, får vi till det kommer vi att ha goda chanser på guld. När man åker så många timmar bort vill man inte komma hem tomhänt, säger Dennis Everberg.

Joel Nordström