Magert facit för juniorlagen i helgen
Publicerad: 2018-02-11
J18/J20
Helgen på bortais slutade i två uddamålsförlusten och bara en poäng med hem i bagaget för J18 sedan man pressat Färjestad på söndagen till övertid. Samtidigt föll J20 mot Frölunda, även här på bortais.

J18 hade två bortamatcher på programmet den här helgen. Man inledde på lördagen i Karlskoga där hemmalaget vann med 3-2.
Elias Dervall-Svensson gav Rögle ledningen men hemmalaget kvitterade och gick upp till en 3-1-ledning innan Gustav Arvidsson reducerade till 3-2 med knappt åtta minuter kvar men närmre kom inte Rögle.
– Jag tycker vi gör en riktigt dålig insats. Vi var inte redo när pucken släpptes och det kändes som vi låg steget efter hela matchen. Fast vi reducerade i tredje kändes det aldrig riktigt nära. Surt och onödigt att förlora när det känns som en stor del beror på att vi inte är riktigt förberedda, säger tränare Fredrik Liljewall.

På söndagen väntade Färjestad i Löfbergs Arena. Kalle Bartholdsson gav Rögle ledningen i första, hemmalaget vände till 2-1 i andra men Kalle Bartholdsson kvitterade för Rögle fem minuter in i tredje. Hoppet om skånska poäng ökade ytterligare när Gustav Arvidsson satte 3-2 i power play men hemmalaget hann kvittera.
På övertid gjorde Färjestad 4-3 och tog bonuspoängen.
– I dag är vi betydligt piggare. Vi åker betydligt mer skridskor vilket gör att vi vinner tillbaka pucken snabbare och kan lägga mer energi offensivt. Lite olyckliga och tveksamma utvisningar på slutet gör att vi bara lyckas få med oss en poäng idag även ifall vi kanske var värda fler, säger Fredrik.
– Vi var lite kort med folk på grund av sjukdomar men lyckades ändå driva på bra hela matchen vilket är kul. Oliver Johannesson (bilden) får extra beröm för sin insats mot Färjestad.
Rögle ligger åtta i allsvenskan södra och har nu uppehåll i drygt en vecka innan HV71 kommer till Lindab Arena tisdag den 20 februari.

J20 mötte Frölunda på bortais på söndagen. Efter en mållös första period gick hemmalaget upp till en 2-0-ledning men Nicklas Würschl reducerade före pausvilan.
Hemmalaget utökade till 3-1 i tredje och i jakten på reducering tog Rögle ut målvakten Isak Ragnevad i slutskedet men då kunde Frölunda avgöra med ett 4-1-mål.
Även J20 har ett uppehåll nu, nästa match är mot Karlskrona borta om tio dagar.