Lucas: "Vi har en skön känsla i laget nu"
Publicerad: 2019-02-01
Inför match
Det blev en frivillig isträning på fredagen, dagen mellan de båda Växjö-matcherna. Lucas Elvenes, som gjorde det viktiga 1-1-målet, valde isen som uppladdning inför lördagskvällens retur i Växjö.

– Vi har en riktigt bra känsla i laget nu, vi har spelat bra över en tid och vunnit och tagit poäng mot många bra lag, säger Lucas.
Att spela varannan dag är inget som stör honom:
– Nej, tvärtom. Det är ju matcherna vi tränar för, man är inne i det och det är kul att möta samma lag i retur direkt efter. Det ska bli kul att komma upp och spela i deras arena, säger Lucas.

Matchen i Vida Arena i morgon kväll blir första besöket den här säsongen i regerande mästarnas hemmarink. Rögle har besegrat Växjö båda gångerna hemma den här säsongen.
– Inte så dåligt att ha slagit mästarna två gånger. Men de är ruskitgt starka hemma och det blir ett verkligt test för våran del, säger han.
Växjö är SHL:s bästa hemmalag, man toppar tabellen och har på 19 hemmamatcher hittills i vinter bara förlorat en på ordinarie tid.
– Vi har gjort det bra på bortaplan hittills i år och jag hoppas vi håller vid den trenden.

Lucas är inblandad i mycket offensivt men gör sällan mål. Han föredrar att passa än att skjuta. Men i går kväll fick han jubla över ett eget mål. Hans avslut, efter en spelvändning iscensatt av kedjekompisarna Daniel Zaar och Ted Brithén, betydde 1-1 och en energikick för ett hemmalag som jagat i underläge under större delen av matchen.
– Vi hade en del stolpe ut tidigare i matchen, mitt skott gick stolpe in och det var skönt att se den gå in. Vi behövde målet och vi var värda det.
Han trivs i kedjan med Brithén och Zaar.
– Vi kompletterar varandra bra. Jag och Ted gillar förarbetet och sätter gärna upp Daniel som har ett grymt skott.

Inför lördagskvällens retur så finns det en hel del frågetecken i Röglelaget. Ville Kolppanen var sjuk i går och saknades på dagens träning också. Backen Jonas Ahnelöv och forwarden Matt Carey klev båda av matchen i går - och är frågetecken.
– Deras medverkan bestäms matchdagen. Vi står inför en ny tuff utmaning, Växjö är seriens bästa hemmalag, säger tränare Cam Abbott.
Vad är du mest nöjd med sett den senaste tiden?
– Farten i laget, självförtroendet i hur vi spelar och modet att våga göra saker och inte vara rädda för att misslyckas, säger Cam.

Läget i truppen inför lördagens bortamatch mot Växjö:
Målvakter: Justin Pogge och Calle Clang.
Backar: Daniel Bertov, Kodie Curran, Samuel Jonsson, Jesper Williamsson, Alen Bibic, Craig Schira, Jakob Bondesson.
Forwards: Daniel Zaar, Ted Brithén, Lucas Elvenes, Mattias Sjögren, Olle Liss, Trevor Mingoia, Nils Höglander, Daniel Widing, Taylor Matson, Linus Sandin, Erik Andersson, Simon Ryfors, Kevin Wennström.
Frågetecken: Ville Kolppanen (mv), Jonas Ahnelöv (b) och Matt Carey (fw) - bestäms matchdagen. Skadad: Ben Youds.
Avstängd: Leon Bristedt (till och med lördagens match).
Matchen i Växjö börjar kl 18:00.