Snöplig strafförlust för Rögle
Publicerad: 2020-01-11
Efter match
Rögle föll i årets första hemmamatch när Leksand gästade Catena Arena. Gästerna vann med 3-2 efter straffar sedan man först kvitterat Rögles ledning med 13 sekunder kvar.

Rögle inledde matchen på ett bra sätt, högt tempo och bra driv. Man tog också ledningen med 1-0 genom Ted Brithén, hans 200:e SHL-poäng i grundserien, i powerplay. Ted styrde snyggt in pucken på ett fint instick av Leon Bristedt. Första tio var Rögles och man hade bud på fler mål men fick inte in pucken. Istället jobbade gästerna sig in i matchen och jämnade ut spelet.
Andra perioden hade Rögle problem att hålla upp spelet och kvaliteten sjönk. Leksand försvarade sig bra och med fyra minuter kvar av perioden kvitterade man.

Gästerna skapade ett par riktigt vassa chanser i början av tredje men Christoffer Rifalk, som var tillbaka mellan stolparna efter att ha varit backup till en storspelande Roman Will i tre veckor, gjorde några riktigt vassa räddningar.
Istället kunde Rögkle ta ledningen efter 6:30. Dominik Bokk slog in en backhand från nära håll, hans andra mål på lika många matcher efter att ha kommit tillbaka efter JVM. Bokk var pigg och bildade en sevärd kedja med Nils Höglander och Simon Ryfors.
Rögle var på väg att säkra trepoängaren men med 13 sekunder kvar kvitterade Leksand, förre Röglebacken Jonas Ahnelöv satte sitt andra mål för dagen och matchen gick till förlängning.
Förlängen blev mållös trots chanser åt båda håll och straffar fick avgöra var bonuspoängen skulle hamna. Bokk satte Rögles första straff men Leksand satte två av sina tre och tog bonuspoängen sedan Daniel Zaars försök träffat stolpen och ut.
Rögle spelar hemma på torsdag igen då Luleå kommer på besök.