Bryan Lerg trivs i sin nya omgivning
Publicerad: 2018-01-03
Inför match
Två raka hemmasegrar, 7 av 9 möjliga poäng och en nykomponerad kedja som det slår gnistor om. Målkungen Bryan Lerg njuter av hockeylivet just nu - men har fötterna kvar på jorden.

– Det är kul att vinna men vi får inte tappa ödmjukheten och glömma varför vi vinner. Det är viktigt att vi fokuserar och tar det match för match, säger Bryan.
Den 31-årige amerikanske snipern var Rögles skyttekung förra säsongen med 20 mål och med redan 13 gjorda på 32 matcher är han på väg att slå sitt målrekord i SHL.
Men Bryans fokus handlar i första hand om att vinna matcher.
– Jag tror vi lärde oss mycket när vi tappade 3-0-ledningen i Skellefteå. Det är ett brutalt och tufft sätt att förlora på men jag tror ärligt att vi tog det på rätt sätt. I de två senaste matcherna har vi spelat moget och för varandra i 60 minuter och inte tagit några onödiga risker, säger Bryan.

Röglespelarna hade en 60 minuter lång intensiv isträning på onsdagen innan man satte sig i bussen för att resa till Karlstad och match mot Färjestad i morgon kväll.
Det mesta pekar på att Bryan fortsätter i kedjan som spelade sin första match ihop förra veckan i Skellefteå. Han, Lucas Elvenes och centern Simon Ryfors har producerat stort i de tre matcherna (totalt åtta poäng varav 4 mål). De har framförallt varit ett stort offensivt hot varenda gång trion satt sina skridskor på isen och skapat mängder med chanser.
– Jag trivs spela med de här killarna. Det känns inte som vi varit mycket i egen zon i våra byten under de här matcherna, säger Bryan.

Lerg är mer än tio år äldre och därmed mer rutinerad än sina spelskickliga kedjekramrater men ser ut att trivas ute på isen.
– Vi har en härlig kemi. Vi har verkligen roligt där ute på isen. Simon är en spelskicklig motor som täcker upp i defensiven, jag avlastar genom att ta en del tekningar och Lucas är en ruskigt spelskicklig kille, bra med puck. Kreativiteten i vår lina är stor, säger Bryan.

Morgondagens utmaning stavas Färjestad på bortais, därefter väntar tabellettan Växjö hemma i Lindab Arena på lördag eftermiddag.
– Vi börjar med Färjestad, ett skickligt lag. Men spelar vi som vi kan och gjort de senaste matcherna med samma energi och fokus så kan vi slå alla lag i isen. Och hemma i Lindab Arena har vi en fantastisk publik i ryggen, säger Bryan.

Mycket pekar på att Rögle ställer upp med samma formationer som mot Djurgården, minus skadade Jesper Williamsson. Jakob Bondesson kommer in som back i truppen.
– Färjestad är bra med puck, effektivt och som kan straffa dig om du inte är redo. För vår del handlar det om att komma in med rätt inställning och vara beredda att betala priset för att ta en ny trepoängare. Något annat finns inte, säger tränare Cam Abbott.