2000-talet: Kenny, kval och SHL-firande
Publicerad: 2022-09-04
1932 var året allt började. Det var då Rögle Bandyklubb officiellt bildades. Under hela 2022 kommer Rögle BK lyfta upp sin historia för att fira klubbens 90-årsjubileum. Vi gör det fram till den 18 december, datumet som den grönvita klubben grundades.

KENNY, ALLSVENSKAN OCH SHL-JUBEL

Efter det resultatmässigt svajiga 1990-talet fick Rögle fäste igen under 2000-talet. Rögle inledde det nya seklet med spel i HockeyAllsvenskan. Matcher i i den södra serien mot Mörrum, Nybro och flera andra klassiska hockeyorter stod ofta på spelschemat före jul innan Superallsvenskan tog över efter jul. Rögle tillhörde toppen och slogs om platser till Elitserien, som högsta serien hette på den tiden.

En säsong som verkligen stack ut under 2000-talet var den 2004-05. Den säsongen präglades av lockouten i NHL. Det innebar i sin tur att massor av lediga proffs kom till Europa för att spela hockey och hålla formen vid liv för en eventuell återstart i Nordamerika. För Rögles del innebar det en guldgruva. Från NHL plockades först kanadensaren Byron Ritchie, som med nummer 39 på ryggen snabbt blev en publikfavorit i Ängelholms Ishall.

Men det skulle bli bättre.

Under hösten hade en viss Kenny Jönsson suttit kvar hemma i villan på Long Island och funderat på om NHL skulle komma igång eller om han skulle åka över till Europa och spela.

Till sist tog han beslutet att återvända hem till Rögle som då spelade i Allsvenskan södra. En gigantisk förstärkning för klubben och dåvarande tränaren Gunnar Persson.

Kenny återvände till Ängelholm samma dag som stormen Gudrun slog till mot södra Sverige med full kraft, 8 januari 2005. Han förstärkte då ett lag som redan hade flera profiler: bland andra Ritchie, Ryan Vesce, Pelle Svensson, Mikael Gath, Henrik Eriksson och Pär Arlbrandt.

Rögle säkrade segern i höstserien och gick in i Superallsvenskan med höga förväntningar … inte minst eftersom laget ar förstärkt med Kenny. Dessvärre slutade säsongen inte som någon tänkt. Rögle slutade fyra i Superallsvenskan, men föll sedan överraskande mot Västerås i den första playoff-rundan.

Säsongen därpå återvände Jakob Johansson till Rögle efter två säsonger i Brynäs. Och han stannade därefter kvar i grön-vit dress tills han slutade 2014 efter 787 tävlingsmatcher, ett klubbrekord som står stadigt än i dag.

Pär Arlbrandt fortsatte att ösa in poäng i Rögledressen kommande säsonger (201 poäng på 206 matcher i Rögledressen) och med Kenny Jönsson som lagkapten var förväntningarna varje år höga men slutade i moll både 2006 och 2007.

Kenny kunde dock fira stora triumfer i Tre Kronor, trots att han spelade i den svenska andraligan. 2006 vann han både VM-guld och OS-guld och blev dessutom, i konkurrens med världens bästa spelare, utsedd till OS-turneringens bästa back.

Inför säsongen 2007-08 satsade Rögle på en hemvävd tränartrio med Peter Johansson, Mikael Johansson och Johan Finnström. Kenny Jönsson var en viktig pusselbit i sportchef Roger Hanssons budgetbygge där man fick ihop en imponerande lagmaskin som bara blev bättre och bättre ju längre säsongen led. Kenny Jönsson spelade i Rögle till och med säsongen 2008-09. Då la han en legendarisk karriär på hyllan.

I en sanslöst spännande kvalserie som avgjordes först i sista minuten i sista omgången kunde Rögle till sist jubla över ännu ett avancemang till högsta serien. Mattias Sjögren gjorde det förlösande målet med 26 sekunder kvar i hemmamatchen mot Mora som fick hela nordvästra Skånes hockeyintresserade att explodera i ett gigantiskt glädjevrål på kvällen den 10 april 2008.

Rögles första säsong i högsta serien på flera år slutade med en elfte plats och sedan en andra plats i den efterföljande kvalserien, men sejouren blev bara ettårig och 2000-talet slutade med att Rögle trillade ur SHL och ännu en gång fick börja om i HockeyAllsvenskan.

Rögle BK