Efter match: Rögle - Malmö 2-1
Publicerad: 2021-10-09
Efter match
Rögle besegrade Malmö i hemmapremiären inför 4950 sjungande Röglefans. Matchen slutade 2-1 efter att Ludvig Larsson styrt in segermålet.

SÅ VAR MATCHEN

Ludvig Larsson blev stor matchvinnare för Rögle när han styrde in sitt första SHL-mål med tio minuter kvar av den tredje perioden.

– Det var ganska bra timing på det målet. Att få göra det avgörande målet mot Malmö på hemmaplan, och fullsatt dessutom. Det var en lättnad att få göra det. Det blev mycket adrenalin och glädje efteråt, säger Larsson.

Catena Arenas tak har som bekant höjts med sju meter under året. Men inte var det något som märktes av när de 4950 åskådarna på läktarna tog i från tårna när Röglehymnen ramade in kvällens hemmapremiär. Ljudkulissen gav sken av den längtan som både spelare och fans haft sedan pandemins start.

Energin från läktarna verkade smitta av sig till isen. Rögle kom ut med hög fart till den första perioden och satte hårt tryck mot Malmömålet. När Anton Bengtsson drygt 15 minuter in fortsatte sin målform var det nog inte långt ifrån att det nyss nämnda taket lyfte. Bengtsson har nu gjort mål i fyra raka matcher; straffavgörandet mot Brynäs, två mål mot SønderjyskE i CHL och senast mot Djurgården.

– Vi startade matchen bra och följde matchplanen, säger Rögles tränare Cam Abbott.

– Vi hade bra intensitiet. I första spelade vi vårt spel. I den andra ska vi vara lite glada att vi kom undan. Men vi svarade bra och kom ut bra i den tredje perioden och tog tillbaka matchen.

Hemmalaget tog med sig ledningen in i den andra perioden, men där var det istället Malmö som tog över taktpinnen i matchen. Lance Bouma stötte in kvitteringen tidigt och Rögle hade långa stunder svårt att ta sig ur egen zon.

Likaläget stod sig mittenakten ut och i den tredje perioden bjöds det på stenhård kamp om varenda millimeter på isen. Med knappa tio minuter kvar bröts så den nervösa stämningen i arenan. Samuel Johannesson slängde in pucken från blålinjen och Ludvig Larsson styrde in Rögles andra mål i matchen. Målet skulle också bli det avgörande i matchen och Rögle gick ifrån hemmapremiären med tre poäng.

– Det var väldigt kul att coacha. Jag är glad att fansen är tillbaka. Det var väldigt mycket energi här inne idag, säger Abbott.

Nästa match för Rögles del spelas på onsdag, hemma mot SønderjyskE i CHL. Då har Rögle chans att säkra segern i grupp D.

(Köp din biljett här)

SPANING 1 - EN KVÄLL ATT MINNAS

Den första supportern som säkrade sin plats vid biljettsläppet sa att det var som ett skrivet manus att publikens återkomst till Catena Arena skulle ske just mot Malmö. Sagan om hemmapremiären fick också ett lyckligt slut för de 4950 supportarna som lämnade den fulla arenan efteråt. Inramningen, spänningen, dramatiken, känslorna och att ett första SHL-mål fick avgöra var alla delar i det som kommer sitta kvar i väggarna en lång tid framöver. Detta var en kväll att minnas.

SPANING 2 - BRA TAJMING

Efter 50 minuters spel var läget lika på ett och matchen stod och vägde inför slutfasen. Då bestämde sig Ludvig Larsson för att sex SHL-matcher är många nog att gå mållös från och styrde in det avgörande målet. Forwarden kunde knappast ha valt ett bättre tillfälle att spräcka sin målnolla.

HIGHLIGHTS

{!B}