Inspirerad Curran hemma i Rögle igen
Publicerad: 2019-01-03
A-lag
29 år gammal infriades pojkdrömmen - att få dra på sig Kanadas landslagströja med det stora lönnlövet på bröstet. Röglebacken Kodie Curran är tillbaka i Lindab Arena efter förra veckans landslagsuppdrag - fylld med inspiration och tacksamhet.

– Som jag sa när jag blev uttagen, det var en dröm som gick i uppfyllelse och en stor ära för mig att 29 år gammal få ta på mig den klassiska tröjan med lönnlövet. Dagarna i Schweiz är ett minne för livet, säger Kodie Curran efter årets första gemensamma Rögleträning i Lindab Arena.

Kodie missade Rögles tre matcher i mellandagarna - istället spelade han Spengler Cup i Davos med Kanada. En turnering som slutade med finalförlust efter straffar för Currans Kanada mot finska Kalpa.
– Det var en mycket lärorik vecka, vi mötte finskt, tyskt och scweiziskt motstånd. Olika spelstilar varje gång medan vi i Kanada försökte spela vår stil. Det var en mycket nyttig och lärorik vecka, säger Kodie.
Kodie har öst in poäng i SHL och är en av spelarna i ligan som spelar mest per match - i Kanadas landslag blev det inte en lika stor roll:
– Nej, och för mig spelar istiden ingen roll. Jag var med och jag var delaktig, det är det viktigaste. Jag lärde mig ruskigt mycket.

Han kom hem till Ängelholm efter nyårshelgen och nu handlar det om SHL-spel med Rögle. Närmast Brynäs på bortais på lördag.
– Jag är redo, jag känner mig fräsch och spelsugen. När man är borta så här så inser man hur mycket man uppskattar det här hemma. Jag trivs i Ängelholm och Rögle och ser fram emot resten av säsongen, säger Kodie.
Laget tog två imponerande övertidssegrar före nyår mot Djurgården och Frölunda och klättrade över slutspelsstrecket.
– Jag tycker vi gång på gång har visat sin potential. Vi inledde svagt, kom tillbaka starkt. Vi drabbades av en rad skador samtidigt på spelare men fortsatte vinna. Vi har som grupp prövats rejält redan och blivit starkare, jag ser framför mig en högintressant andra halva på säsongen, säger han.

Kodie Currans återkomst är välkommen med tanke på skadeläget.
Ben Youds, som varit borta en tid kommer inte att kunna spela på ett bra tag till. Och lagkapten Craig Schira och anfallaren Linus Sandin, som båda missade Frölunda-matchen i söndags, tvingas troligen avstå Brynäs-matchen på lördag också.
– Ja, det ser ut som ingen av dem kan spela till helgen. Vi hoppas de är tillbaka till nästa vecka, säger Rögles sportchef Chris Abbott.
Lucas Elvenes och Sverige åkte ur JVM sent i går kväll men kommer inte tillbaka förrän på söndag. Det innebär att Lucas missar lördagens match.
Däremot jobbas det för högtryck för att nyförvärvet från Karlskrona, Matt Carey, ska hinna få alla papper klara innan helgen och därmed kunna spela.