Rögle i retrotröjor mot HV71
Publicerad: 2020-01-22
En favorit från 70-talet gör comeback när vi på lördag hedrar historien och de grönvita hjärtan som hjälpte till att åter bygga upp bandyklubben från dammarna i Rögle.

Efter 60-talets glamorhockey och stjärnglans i högstaligan, var degraderingen till tillvaron i de lägre serierna lika hård som skoningslös för Rögle. På blott fyra säsonger föll man två divisioner, och plötsligt var föreningen i stort behov av en identitet att samlas kring. En ny generation Röglehjärtan från de egna leden stod redo att plocka upp den fallna manteln, och på lördag vill vi hylla hjältarna som bar oss genom ett tungt decennium genom att spela SHL-matchen mot HV71 i en retrotröja från Vegeholms Isstadions sista tid som Skånes hockeytempel.

Rögles marknadsansvarige Kari Litmanen förklarar tanken bakom tröjan.
– Det är snart 100 år sedan vi började röra oss på isarna, och har alltså en lång historia att se tillbaka på. Tillsammans har vi upplevt både stora stunder och tunga motgångar, och genom att spela i en historisk tröja kan vi belysa en viktig epok av vår anrika historia.

Tröjorna är en samvetsgrann rekreation av uniformen Rögle bar under tre säsonger mellan 1978 - 1981, och symboliserar även färgmässigt en viktig punkt i klubbens historia. Mellan 1966 och 1977 spelade Rögle primärt i vitt och rött, men 1978 återgick man till den gröna färg som klubben varit synonym med redan innan föreningen formellt bildades.

Våra dräktsponsorer har med stor givmildhet har upplåtit sin plats på tröjan - allt för att få tröjan så autentisk så möjligt. Därför vill vi tacka Brännborn Fastigheter, Resurs Bank, Solid Försäkringar, Motor Village, Er-Ho Bygg, Cafégo, Backahill, Maxi, LP Golv, Kökscentrum, SSE, HNT, Bosses Utetjänst, Ängelholmshem, Bjäre Kraft, Visab, Containerpoolen, Dekor & Design, Lilla Kloster, Euromaster samt Bjäre Entreprenad.

{!B}

Stefan Bergkvist, lagkapten i Rögle mellan 1977-1981, minns tröjan väl.
– Man blir nostalgisk. Jag spelade större delen av min karriär på 70-talet, så förutom "Oilers-logon", så förknippar jag matchtröjorna med namnet snedställt över bröstet. Klubben hade varit nere i skiten, men vi var med att bygga upp föreningen igen, så tiden ligger mig varmt om hjärtat, säger han.
Före match kommer Stefan Bergkvist också att hedras för sina insatser för klubben, då han släpper pucken för matchens första nedsläpp.

Tröjorna som spelarna bär i lördagens match kommer därefter att auktioneras ut och allt överskott går till vår ungdomsavdelning, RögleAkademin. Mer information om detta kommer.

Vi har även tagit fram ett begränsat antal replicatröjor som vi säljer i Rögleshopen för 599 kronor för juniorstorlek respektive 699 kronor för seniorstorlek.

Andreas Ljunggren