Rögle 90 år - Pollenkungens satsning satte Rögle på världskartan
Publicerad: 2022-04-30
Rögle 90
1932 var året allt började. Det var då Rögle Bandyklubb officiellt bildades. Under hela 2022 kommer Rögle BK lyfta upp sin historia för att fira klubbens 90-årsjubileum. Vi gör det fram till den 18 december, datumet som den grönvita klubben grundades. Här är 1960-talet.

1960-talet var årtiondet som hockey på allvar sattes på kartan i Ängelholms-området. Allt tack vare Gösta ”Pollenkungen” Karlsson.

Milda vintrar i nordvästra Skåne under slutet av 1950-talet och början av 60-talet gjorde det besvärligt att bedriva verksamheten på hemmarinken vid brandstationen i Rögle. Istället fick man både träna och spela matcher på den konstfrusna isen i Jonstorp. Räddningen för verksamheten blev Gösta ”Pollenkungen” Carlsson.

I början av 1963 togs beslutet att ”Pollenkungens” företag AB Cernelle skulle bygga Vegeholms Isstadion – tomten låg några meter utanför Ängelholms kommungräns i dåvarande Ausås kommun. Pollenkungen lät bygga en kombinerad lagerlokal för Cernelles pollen på somrarna och en isstadion för Rögle på vintern.

– Jag har ingenting ångrat. När folk säger till mig att jag kunde åka jorden runt för pengar jag lägger ner på hockeyn svarar jag att det vill jag inte för det här är roligare. Jag trivs. Och jag har en känsla att jag har vissa skyldigheter mot det här samhället, har Pollenkungen sagt i en artikel av Kvällsposten.

Pollenkungen lät bygga den fjärde inomhusarenan för hockey i Sverige. Entreprenören investerade 1,2 miljoner och den 13 oktober 1963 stod ishallen med plats för över 7000 åskådare klar att invigas. Rögle gästades av ett stjärnfyllt Djurgården som vann med hela 17-1. I djurgårdslaget fanns bland annat Roland Stoltz, Lasse Björn, och Sven ”Tumba” Johansson, alla legendarer i svensk hockey. I Rögle spelade Lennart Åkesson, idag en av de spelare i klubbens historia vars tröjnummer är pensionerat.

Ishallsbygget var starten på Pollenkungens stora hockeysatsning. Under de kommande åren värvades flera stora namn till klubben. Kanadensaren Marty Quick var det första stjärnvärningen. Han stod för 31 mål på 30 matcher under sin första säsong i klubben. Pollenkungen lockade spelare till klubben som då spelade i division 3. Till säsongen 1964-65 kom Kejll Nilsson och Des Moroney till Rögle. Den senare blev spelande tränare.

– Han har mitt fulla förtroende. En mycket duktig och intelligent karl. Du tror väl inte att våra värvningar är av slumpens skördar? har Pollenkungen sagt om Des Moroney.

Des Moroney gjorde otroliga 93 mål på 36 matcher och som lag rusade Rögle igenom division 3 och tog steget upp till division 2.

Men det skulle komma mer från Pollenkungen och Rögle. Till säsongen 1965-66 lyckades han med bedriften att locka NHL-stjärnan Ulf Sterner till Rögle. Sterner kom till Rögle från New York Rangers och blev en lysande stjärna, både i klubblaget och i Tre Kronor.

– Först och främst vill jag framhålla att det inte varit pengarna som varit drivkraften till min övergång till Rögle, sa Uffe.

När Uffe Sterner inte dominerade på isen drev han sin egen sportaffär.

– Det är framförallt en trivselfråga. Den här trakten är vacker och här finns utmärkta möjligheter. Dessutom har jag fått ett fint jobb i försäljningsbranschen.

{!A}

Förutom Ulf kom också hans bror Ove Sterner, målvakten Tom Haugh och norrmannen Björn Elvenes till klubben. Det var inte konstigt att intresset för Rögle var på topp i regionen Skånska Rögles satsning gav rubriker i hela landet och i ett lag fyllt med profiler blev Sterner den store fixstjärnan. I sin första säsong i Rögle BK svarade Sterner för otroliga 67 mål på 28 matcher i division 2 och kvalet till högsta serien.

Hösten 1966 gjorde Rögle sin första match i högsta serien någonsin. På den tiden fanns det två serier i högsta divisionen, division 1 norra och division 1 södra. Rögle spelade såklart i den södra och konkurrenter i den serien var Brynäs, Södertälje, Djurgården, Västra Frölunda, Västerås, Färjestad och Tingsryd.

Första året blev Rögle femma, samma tabellplacering nådde man säsongen efter. Tredje säsongen, 1968/69, hade många stjärnor lämnat och det blev också Rögles sista i högsta serien - för den här gången.

Man trillade ur våren 1969 men var nära att ta sig tillbaka direkt – med ett lag som till stor del bestod av spelare fostrade i den nya Isstadion.

För en annan viktig händelse i Rögles historia som skedde i början av "Pollenkungens" storsatsning är att säsongen 1964-65 bildades det även en ungdomssektion i Rögle BK – något som klubben haft stor nytta av sedan dess.

Peter Ekholm