Balint visade vägen till ny seger
Publicerad: 2018-02-04
J20
Balint Horvath visade vägen i J20:s straffseger hemma mot AIK på söndagen. 5-4 vann Rögle med efter tre mål av Balint, två i numerärt underläge samt avgörande straffen.

J20 kan blicka tillbaka på en bra helg där man haft marginalerna på sin sida. Lördagens sena vändning till seger mot Örebro följdes upp med en 5-4-seger mot AIK efter straffläggning där Rögle först kvitterat till 4-4 med bara minuter kvar av ordinarie matchtid.
– Vi har haft lite flyt den här helgen, det är inget att sticka under stol med. Men samtidigt så är det kanske något vi förtjänar. Poängutdelningen har varit bra och behövs för att vi ska kunna ta oss till slutspel, säger tränare Gunnar Persson.

För centern Balint Horvath har det varit en minnesvärd helg. I lördags fick han först byta om och sitta som extraforward i A-lagets hemmamatch mot Örebro.
Efter en period i SHL-miljö bytte han tröja och gick över till Akademihallen för att spela med J20.
– Jag tränade för första gången med A-laget i fredags och det var jättekul och mycket lärorikt. Jag blev glad att få vara med i A-laget i lördags och även om jag satt på bänken så lärde jag mig jättemycket då också, säger Balint.

På söndagen kunde han fokusera helt på J20:s match mot AIK. Och han fick bra utdelning. Det var 1-1 efter första perioden sedan Melvin Karlsson kvitterat för Rögle.
I andra gav Balint Horvath Rögle ledningen med ett mål i box play. I samma power play kvitterade AIK och man tog senare ledningen med 3-2 i en period som gästerna dominerade.
Men i periodens slutminut slog Rögles ungerske juniorlandslagsman till igen - i box play. Nytt friläge och 3-3.
– Jag hade lite flyt i dag, puckarna gick in.

AIK tog ledningen igen i tredje men Samuel Johannesson kvitterade med ett bra skott från blå med några minuter kvar av tredje.
Förlängningen slutade mållös och vid straffläggningen satte Balint sin straff medan Joel Svensson i Rögles mål stoppade samtliga AIK-straffar.
– Det var en skön seger för oss. Det var viktigt, vi vill sluta topp 4 och behövde helgens poäng, säger Balint.

Röglejuniorerna ligger sexa i tabellen men har en tuff avslutning med sju bortamatcher på de åtta resterande matcherna.
– Killarna jobbar hårt och det är viktigt. Vi ska göra allt för att ta de poäng som behövs. Jag skulle vilja berömma Balint samt backarna Samuel Johannesson och Isac Johnsson lite extra, de har gjort en bra helg, säger Gunnar Persson.