Riktiga debuten gav mersmak för Samuel
Publicerad: 2019-12-04
Inför match
Slutresultatet förtog lite av glädjen - men för 18-årige backen Samuel Johannesson kommer matchen i Leksand för alltid att vara ett speciellt minne. Det var hans första riktiga SHL-match från start och han noterades för sin första poäng.

– Ja, det var ju skönt att få göra poäng direkt även om det var lite oväntat, det var ju första matchen man startade, säger Samuel.
Hans assistpoäng kom i första perioden när hans skott mot mål styrdes in av Anton Bengtsson och gav Rögle en 1-0-ledning.
18-årige Samuel beskrivs som en spelskicklig, högerfattad försvarare som är en av nyckelspelarna i Rögles J20-lag. Han har tränat en hel del med A-laget och även suttit ombytt i drygt 20 SHL-matcher.
– Jag har samlat på mig lite speltid men aldrig fått starta en match tidigare. Det var lite extra anspänning men kul att få förtroendet. Skillnaden mot juniorhockey är att allt går snabbare och spelarna man möter är starkare och smartare, säger Samuel som noterades för drygt 18 minuter i speltid i Leksand.
I lördags bildade han backpar med kanadensaren Éric Gélinas och kanske får han fortsätta på den platsen i morgon hemma mot Brynäs. De bildade backpar på onsdagens träning.
– Det såg ut så i dag ja, men vi får se under morgondagen. Oavsett vad som händer så är jag redo, klart man tar alla chanser man får.
Samuel kommer ursprungligen från Halmstad men kom till Rögle som U16-spelare och gör nu sin femte säsong i föreningen.
– Jag stortrivs här, har fått mycket kompisar. Målet med hockeyn är först och främst att spela till mig ett A-lagskontrakt i Rögle, sen får man se.

Rögle spelar sista matchen innan landslagsuppehgållet i morgon kväll hemma mot Brynäs. Hur laget kommer att formeras bestäms först matchdagen då det finns några frågetecken men så här såg formationerna ut på dagens träning:
Målvakter: Christoffer Rifalk/Roman Will.
Backar: Kodie Curran-Niklas Hansson, Éric Gélinas-Samuel Johannesson, Daniel Bertov-Erlend Lesund, Samuel Jonsson-Isac Johnsson.
Kedjor: Leon Bristedt-Ted Brithén-Daniel Zaar, Nils Höglander-Anton Bengtsson-Taylor Matson, Adam Edström-Simon Ryfors-Dominik Bokk, Adam Edström-Hampus Gustafsson-Kevin Wennström. Dennis Everberg alternerade som forward i kedjorna.
Skadade: Craig Schira, Mattias Sjögren, Nick Sörensen.