Rögle BK med i nya e-sportsligan
Publicerad: 2019-12-04
ESHL
Den 13 januari går startskottet för Svenska Hockeyligans nya satsning, eSHL, som ska möta den växande e-sportsektorn. Rögle BK är ett av SHL-lagen som kommer att vara med i den nya e-sportsligan. Uttagning till Rögles e-sportlag sker just nu, det kommer att bli spelare från regionen och kommer att presenteras inom kort.

– Det är en väldigt intressant satsning vi gör. Vår omvärld kräver en stor digital närvaro och detta blir ännu ett steg i den riktningen för Rögle BK. Genom att starta ett lag som representerar Rögle BK i eSHL får vi möjlighet att engagera ännu fler människor, i synnerhet ungdomar, som vi kanske inte kommit i kontakt med annars. Förutom möjligheten att engagera fler människor ser vi stor potential i att nå ut med, och bredda, vårt varumärke i en ny stor marknad som växer väldigt snabbt, säger Rögles klubbdirektör, Daniel Koch.

Johannes Wallin, Ängelholm, kommer att vara lagledare för det nya e-sportlaget och leder just nu rekryteringsarbetet:
– Jag är väldigt glad och stolt över att få det här uppdraget att vara med från början och bygga Rögles första e-sportlag. Det har varit en självklarhet från start att vi skulle satsa på ett lag med lokal prägel och ett Röglehjärta. Vi är mitt i tryout-spelet och hoppas inom kort kunna presentera spelarna som med stolthet kommer att bära Rögletröjan i kommande eSHL. Vi ska göra allt vi kan för att tävla om platserna i toppen och åka till Stockholm och spela om medaljerna i februari, säger Johannes Wallin.

eSHL heter alltså Svenska Hockeyligans nya satsning. Den nya e-sportsligan består av befintliga SHL-lag och ligan, som startar i januari, sänds på Sportbladet.

• Det här är en glädjande satsning då vi och våra klubbar når till en helt ny publik och kan bredda vårt sportsliga utbud, säger Michael Marchal, VD SHL.
    Den 13 januari är premiären. Två matcher i veckan sänds på Sportbladet, resterande matcher sänds på klubbarnas egna Twitch-kanaler. Andra ishockeyligor i världen har börjat satsa på e-sport, dock sticker eSHL ut i och med att ligan spelas i lagformat.
    – De största e-sporterna i världen är lagsporter och det finns starka synergier från lagsporten ishockey och denna spelform där målvakt, back och forwards måste jobba tillsammans för att vinna, säger Linus Eklund, projektledare SHL.
    Hela elva lag är klara för turneringen som startar i januari, förutom Rögle är det:
    Färjestad BK, HV71, IK Oskarshamn, Leksands IF, Linköping HC, Luleå HF, Malmö, Skellefteå AIK, Växjö Lakers och Örebro.
    – Klubbarnas stora engagemang har möjliggjort satsningen och vi ser alla fram emot nedsläpp den 13 januari. Må bästa lag vinna, avslutar Eklund, projektledare SHL.

Följ eSHL på sociala medier:
Twitter – eSHLse Instagram – eSHLse

Om eSHL:

• Spelas sex mot sex.
  • Startar den 13 januari och spelas januari – februari 2020.
  • Två matcher i veckan sänds på Sportbladet, resterande matcher sänds på klubbarnas egna Twitch-kanaler.
  • Lagen möter varandra vid ett tillfälle, där varje tillfälle består av två matcher. Matcherna i sig är unika och ger poäng individuellt.
  • eSHL spelas på Playstation 4 och spelet EA NHL 20. Ligan produceras i samarbete med Area Academy och NHLGamer.

Läs mer om SHL:s e-sportsatsning här.