"Jag älskar att tävla och vinna"
Publicerad: 2018-07-12
Intervju
Han hyllar Sverige och svensk hockey, är en grym tävlingsmänniska som älskar att vinna och har största respekt för att vara gäst i Lindab Arena. Möt vår nye center, rutinerade Matt Anderson, i den här intervjun.

– Först av allt så är jag oerhört glad för att få chansen att återvända och spela i den svenska hockeyligan igen. Jag stortrivs i den här ligan som är mycket bra. Sen är jag glad att få möjligheten att spela för Chris och Cam Abbott som är två intressanta personer som jag hyser största respekt för. Och sen det allra bästa, jag får en möjlighet att ha Lindab Arena som min hemmarink. Efter mina år i den här ligan så vill jag påstå att Lindab Arena är en av de absolut svåraste arenorna att spela i som bortalag, säger Matt Anderson.
Han fortsätter:
– Det finns en speciell kultur i Lindab Arena, publiken sitter nära och fansen är högljudda och engagerade. Det finns en speciell kultur och band mellan hemmaspelare och publik. Jag är en känslomänniska, passionerad och rycks med när publiken lever in i matchen. Det tar fram det bästa ur mig.

Matt Anderson har en lång och framgångsrik karriär som hockeyspelare. Efter en framgångsrik collegekarriär blev den stabile och spelskicklige centern proffs i Chicago Wolves i AHL. 2008 var han med och vann AHL-slutspelet med Wolves.
Under sex säsonger i AHL etablerade sig Matt som en stabil tvåvägscenter som ändå producerade bra i offensiven och sista AHL-året fick han även chans att debutera i NHL för New Jersey Devils.
– Ett av mina största minnen i karriären. Att få debutera med min familj på läktaren, det är speciellt.

Hösten 2013 flyttade Matt till Europa och två år i KHL innan han kom till SHL och Djurgården. Senaste säsongen var i Skellefteå – en rumphuggen sådan.
Plågad av en skada blev det bara 23 matcher. I början av mars lade han sig på operationsbordet.
– Jag var tvungen. Operationen gick bra, jag har rehabtränat bra och är nu i full träning utan restriktioner. Jag har kommit tillbaka förut från skador och litar på mig själv och vad jag kan.

Nästa kapitel blir Rögle i södra Sverige – en motståndare han stött på de tre senaste säsongerna:
– Jag såg hur saker och ting förändrades i klubben under förra säsongen och det ska vi bygga vidare till kommande säsong. Det ska bli spännande att få vara med och hjälpa till i vinter. Det viktiga är att vi tar en dag i taget. En träning, en match. Vi ska försöka bli lite bättre varje dag. Får man lite framgång så bygger man vidare och då är inget omöjligt, säger han.

Rögles sportchef Chris Abbott säger att han i Matt får en rutinerad ledare, en tävlingsmänniska med bra karaktär.
– Det stämmer, det är de egenskaperna som jag tycker är viktiga och som jag tar med mig. Jag älskar att tävla och vinna, jag vill vara en ledare och hjälpa till. Jag älskar ishockey och brinner för det här spelet. Den lågan brinner fortfarande starkt hos mig.
Efter tre år i Sverige är han imponerad över den svenska modellen:
– Det finns många skickliga spelare i den här ligan. Man har vunnit VM två år i rad och titta på hur många nya talanger som kommer fram hela tiden. Bara att se på draften där allt fler svenskar väljs av NHL-klubbarna. Det är kul att få vara en del och få spela i Sverige som är en stormakt, säger Matt.