Årsmötet: Håkan omvald och Maria ny i styrelsen
Publicerad: 2020-06-11
Årsmötet
Ett rekordår på många plan – och ett abrupt slut som alla kommer ihåg. Så kan Rögles säsong 19/20 sammanfattas. På torsdagskvällen höll man årsmöte där Håkan Eriksson blev omvald för sjunde gången till ordförande, Maria Rooth valdes in i styrelsen, Elvenesstipendiaterna offentliggjordes och så fick deltagarna veta att ett beslut om utbyggnad av Catena Arena samt nybyggnation av en tredje isyta närmar sig.

Årsmötet som avslutade Rögle BK:s mest framgångsrika säsong i föreningens snart 90-åriga historia blev en annorlunda men minnesvärd tillställning – ungefär som det snöpliga säsongsslutet i mars.
På grund av coronapandemin och rådande omständigheter så var det få röstberättigade medlemmar på plats i Arenarestaurangen i Catena Arena. Stolarna för de 18 närvarande röstberättigade medlemmarna hade placerats ut med distans mellan sig. Dessutom sändes årsmötet för första gången digitalt för de medlemmar (7 stycken) som anmält att de ville delta på detta sätt.

{!A}

Årsmötet inleddes med att man höll en kort minnesstund, parentation, över föreningens störste trotjänare genom tiderna, Lennart Åkesson, som gick bort tidigare under säsongen.
Därefter vidtog de sedvanliga årsmötesförhandlingarna. Det blev ett lugnt årsmöte där valberedningens förslag antogs. Det innebär att ordförande Håkan Eriksson blev omvald och han går nu in på sitt åttonde år som ordförande i Rögle BK.
– Jag får tacka för förtroendet, det är en stor ära att få leda den här fantastiska föreningen i ytterligare ett år, sa Håkan efter att ha blivit omvald.
En av svensk hockeys allra främsta profiler, Maria Rooth, blev invald som ny ledamot i styrelsen istället för avgående Tomas Jernberg som avtackades på årsmötet.

{!B}

Klubbdirektör Daniel Koch, som gjorde sitt första årsmöte, sammanfattade den gångna säsongen där han bland annat gick genom den ekonomiska berättelsen innan den godkändes. A-lagets sportsliga succé är en av faktorerna till att man hamnade på en beläggningsgrad i arenan på hemmamatcherna på fantastiska 96 %, i Arenarestaurangen var det 97 % och dessutom är stödet från regionens näringsliv fortsatt starkt. Omsättningen landade på drygt 134 miljoner kronor vilket är rekord, två sena NHL-avtal bidrog till en vinst på 2,9 miljoner kronor trots inställt slutspel.
– Stödet från näringslivet i regionen samt engagemanget från våra supportrar är fantastiskt och det gör att vi kan presentera de här fina siffrorna trots att säsongen tog slut fortare än vi räknat med. Och det känns tryggt att ha det här starka stödet i ryggen när vi blickar framåt, sa han bland annat.
Det egna kapitalet uppgår efter förra säsongen till 10,6 miljoner kronor.
Klubbdirektör Koch berättade dessutom ungdomsverksamheten där antalet ungdomar ökat med 10 procent den gångna säsongen till över 500 och en starkt växande flickhockeyverksamhet.

Daniel Koch pratade dessutom lite om framtiden som är ganska oviss på grund av coronapandemin. Lagbygget fortskrider om än i lite långsammare takt än vanligt.
– Vi jagar i första hand en center till men vi kommer att ha tålamod. Det här kan vara en bra möjlighet för våra duktiga juniorer att få chansen och göra samma resa som till exempel Samuel Johannesson och Melker Eriksson gjorde förra säsongen.
På en fråga om planerna på en utbyggnad av Catena Arena samt en nygyggnation av en tredje isyta berättade Daniel Koch att ett beslut kommer inom en snar framtid och med en förhoppning om en byggstart under hösten.
Andra områden som klubben kommer att fortsätta fokusera på är att utöka och stärka den digitala kommunikationsplattformen, nätverket Rögle Exclusive samt klubbens hållbarhetsarbete Grönvit hållbarhet berättade han vidare.

{!C}

Under årsmötet offentliggjordes även vilka som blir 2019-20 års Elvenesstipendiater som i år är Fredrik Arvidsson (ledare) och Samuel Johannesson (spelare). Normalt sett så delas stipendierna ut under årsmötet men i år blir det annorlunda – stipendiaterna kommer att hyllas mer offentligt under kommande säsong.
Jim Brithén, som bland annat representerar Alla Tiders Rögle tackade för säsongen och uttryckte sin glädje över utvecklingen i föreningen:
– Jag gillar att se den offensiva inställning som finns i hela föreningen. Och så förbannar jag corona som blåste mig på en guldfest, sa han bland annat.
Håkan Eriksson avslutade årsmötet:
– Jag tacka alla supportrar, partners och alla som jobbar i organisationen för stöd och allt arbete som lagts ner den gångna säsongen. Det är viktigt att alla i en förening går i takt och det känns som vi gör det, avslutade Håkan.

Rögle BK:s styrelse 2020-21:
Ordförande: Håkan Eriksson, omval 1 år (invald 2013)
Ledamöter:
Magnus Ramberg, omval 2 år (invald 2010)
Lennart Mauritzson, omval 2 år (invald 2013)
Maria Rooth, nyval 2 år
Magnus Swärdh, 1 år kvar (invald 2013)
Ulrika Dierhoff, 1 år kvar (invald 2015)
Jan Swedin, 1 år kvar (invald 2011)
Stefan Andersson, 1 år kvar (invald 2019)
Suppleant: Svante Paulsson, 1 år kvar (invald 2013)

Ledamöter till Björn Elvenes Ungdomsstipendiefond (ej valberedningens förslag):
Tomas Jernberg, Kenth Bengtsson, Arne Nilsson samt en representant från familjen Elvenes.

Föreningens ekonomiska berättelse finns att läsa här.