Aaltonen spetsar till Rögles lagbygge
Publicerad: 2017-06-11
Nyhet
Först Ted Brithén och nu kan Rögle presentera ännu ett namnkunnigt nyförvärv. Finske forwardsstjärnan och tidigare Röglespelaren Juhamatti Aaltonen är klar för spel i den grön-vita dressen kommande säsong.

I mitten av april presenterade Rögle fyra nyförvärv i Emil Kruse, Craig Schira, Alexander Younan och Kevin Gagné. Därefter har den sportsliga ledningen jobbat med att hitta de sista pusselbitarna i lagbygget.
Inom loppet av några dagar har Rögle nu presenterat två namnkunniga nyförvärv till de offensiva leden. Först Ted Brithén i onsdags och i kväll finske landslagsstjärnan Juhamatti Aaltonen.

– Det har tagit lite tid att få värvningarna i hamn, vi har jobbat hårt den sista tiden för att knyta till oss Ted och Juhamatti, det är två klasspelare, säger Rögles vd Marcus Thuresson som under våren tagit ett kliv närmare sportens organisation och arbete.
– Vi är i en fas där vi försöker bygga långsiktigt och där måste vi ha en bredd med yngre killar i kombination med spets och erfarna spelare och det får vi i Ted och Juhamatti. Vi har en vision att bli ett stabilt SHL-lag över tid och detta är ett viktigt steg i den riktningen, fortsätter Marcus

32-årige finske landslagsstjärnan Juhamatti Aaltonen är en av Europas skickligaste offensiva spelare. Han har stadigt producerat mer än 30 poäng i samtliga ligor han spelat i under åtta av de nio senaste säsongerna.
– Vi är mycket nöjda med att ha kommit överens med Juhamatti. Det är en mycket meriterad och skicklig anfallare med lysande kvaliteter som kommer att spetsa till vårt lagbygge, säger Rögles sportchef Anders ”Masken” Carlsson.

För Röglepubliken blir det en välbekant profil som dyker upp i Lindab Arena i höst. Den finske ytterforwarden blev en stor publikfavorit säsongen 2012-13 med sin härliga teknik och skridskoåkning. Han svarade då för tolv mål och 31 poäng på 42 matcher i SHL.
– I sina bästa stunder är han en toppspelare i Europa, han har lysande kvaliteter. Han säger att han trivdes bra i Rögle förra gången och ville tillbaka, säger ”Masken”.

Senaste säsongen spelade Juhamatti i IFK Helsingfors i finska ligan och svarade för 39 poäng varav 19 mål på 52 matcher i grundserien. I slutspelet blev det fem assist på 13 matcher. Han var även med i det finska landslaget som slutade fyra i VM.
Juhamatti är en explosiv ytterforward, mycket teknisk och en nyckelkugge i power play. Efter året i Rögle har Juhamatti spelat två säsonger i finska ligan och två i KHL för Jokerit.
– Han kommer att fylla en bra roll som rightskytt i vårt power play, säger ”Masken”.
Kontraktet med Juhamatti Aaltonen är på ett år.