Rögle tillbaka på vinnarspåret
Publicerad: 2018-12-08
SHL
Efter tre raka uddamålsförlusten hittade Rögle tillbaka till vinnarspåret. Hemma mot Skellefteå vann man en sevärd match med 4-1 efter två mål i tom bur sista minuten.

Det var ett laddat hemmalag som inledde matchen i Lindab Arena. Rögle startade riktigt bra och fick igång hemmapubliken.
7-2 i skott till Rögle efter fem spelade minuter och Skellefteås målvakt Mantas Armalis fick bekänna färg direkt.
Rögle tog också ledningen. Taylor Matson frispelade Nils Höglander som inte gjorde något misstag. Nyss JVM-uttagne Höglander satte pucken distinkt i nättaket. Tid: 6:23.
Daniel Widing hade en styrning i stolproten efter tio minuter men fick jubla ett par minuter senare. Han kom fri på högerkanten och satte pucken högt vid första stolpen efter 12:15. Rögle hade då 12-3 i skott.

I andra lyfte Skellefteå upp spelet under en stund men Rögle återtog sen initiativet och med sin fart skapade man flera bra målchanser som borde resulterat.
Hemmamålvakten Ville Kolppanen var stabil och stoppade de skott som Skellefteå fick genom - och framförallt höll han pucken så att inte gästerna kom åt returerna eftersom man drev hårt mot mål.
Perioden slutade mållös men i början av tredje fick Skellefteå hål på Rögle. Efter en tilltrasslad situation framför Kolppanen studsade pucken in i hemmamålet efter 5:38.
Målet gav gästerna mer energi och man låg på hårt i anfallszon för att få till en kvittering.
Rögle slet och fredade målet trots gästernas press. I slutskedet tog Skellefteå ut målvakten för att få till en kvittering.
Mern istället kunde slitvargen Linus Sandin fiska upp pucken och sätta 3-1 i tom bur med 52 sekunder kvar.
Taylor Matson satte sen 4-1, också i tom bur, och så gott som hela Lindab Arena exploderade i glädjeyra.
Nu väntar elva dagars uppehåll innan Rögle tar emot Brynäs den 19 december.