Grönvit Hållbarhet rullar på – i miljövänlig elbil
Publicerad: 2018-05-18
Grönvit hållbarhet
Rögles hållbarhetsarbete Grönvit Hållbarhet rullar på – nu med hjälp av en miljövänlig elbil från Lindells Bil i Billesholm.

Lindells Bil i Billesholm har varit samarbetspartner till Rögle BK i många år. Nu utökar företaget sitt engagemang genom att gå in i klubbens långsiktiga hållbarhetsarbete Grönvit Hållbarhet som partner i miljönätverket.
Utanför Lindab Arena vid elstolpen står nu en vit Nissan Leaf, världens mest sålda elbil, och laddas. Bilen ska såklart användas i Grönvit Hållbarhets tjänst.
– Lindells Bil har varit en trogen samarbetspartner länge och vi är såklart jätteglada att Lindells Bil även vill vara med i vårt hållbarhetsarbete. Det känns tillfredsställande och trovärdigt att vårt hållbarhetstänk nu rullar ute på vägarna med den här miljövänliga bilen, säger Christian Sandell, försäljningsansvarig i Rögle BK.

– Vi har under många år haft ett framgångsrikt samarbete med Rögle BK och har ett stort hjärta för klubben. Att gå in i Grönvit Hållbarhet och dess miljönätverk är den bästa sponsring vi någonsin gjort eftersom den kopplas till miljö, hållbarhet och ungdomar, säger Lars Karlsson, vd på Lindells Bil.

Grönvit Hållbarhets nya bil, en Nissan LEAF, är världens mest sålda elbil med över 130 000 sålda elbilar.
Den lanserades för första gången i Sverige under 2011 med ett 24 kWh batteri och en räckvidd på 12 mil. I år har en ny version av LEAF lanserats med ny design och ett 40 kWh batteri på en räckvidd på 28 mil.
Nya Nissan LEAF har i år vunnit priset som miljöbästa bil både för företag och privatpersoner av organisationen Gröna Bilister och hela bilen är till 95 % återvinningsbar.

Grönvit Hållbarhet är ett långsiktigt hållbarhetsarbete som Rögle BK startat och med NSR som kunskapspartner.
Avsikten med projektet är att skapa kunskap och medvetenhet om hur vi ska få mer hållbarhet i samhället med fokus på vår viktigaste framtidsfråga, miljön.
Bland annat ska klubbens ungdomar i NSR:s regi att utbildas till hållbarhetsambassadörer och få kunskap om miljöpåverkan och hur man kan leva mer hållbart.
Kring Grönvit Hållbarhet finns ett miljönätverk med företag som vill bidra till hållbarhetsarbetet och få kunskap i den så viktiga framtidsfrågan som vår miljö är.
Målet med projektet är att Rögle BK och nätverket av ungdomar, föräldrar, ledare, anställda samt företag ska bli goda förebilder även i miljösammanhang i den här regionen.